Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 8302 ggr
MonikaA
0

boysenbär-fråga

Hej alla! Jag är helt ny medlem och upptäckte den här sajten för ungefär tio minuter sen..!

Jag bor mestadels i norra Normandie i Frankrike och har en jättestor trädgård med massor av blommor och buskar som jag knapp vet vad de är. Jag lär återkomma med tusen frågor till er som har bättre koll än jag!

Första frågan idag är om någon har bilder på boysenbärsbuske? Vi har massor av björnbär i trädgården, men också en buske som växer vid en åkant som ser nästan ut som björnbär men bäret förblir röda (istället för att bli blåsvart när det är moget, som björnbären) Det är inte hallon, i allafall inga varianter jag känner till. Hur kan jag ta reda på vad det är för bär? Ser fram emot svar!

/MonikaA

Christina
1

Du är välkommen! Roligt med en medlem från Normandie. Hoppas du vill berätta om din trädgård och lägga in bilder.

Har själv haft den som på svenska plantskolor oftast går under namnet Tayberry. Här är en länk med bilder.

MonikaA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Christina!

Tack för länken. Ja, det ser ut som det är Tayberry. (se bifogad bild) Jag ska genast gå ut och plocka av det som fåglarna inte redan har mumsat i sig. Har plockat björnbär och äpplen också, tänkte försöka mig på en paj. Har du tips på något enkelt recept?

altavista
0

hmmm, jag som trodde jag hade boysenbär, men mina bär blir svarta. Busken är storm skickar bild på bären - de är ännu omogna - tror jag iaf

det här var för en knapp månad sen

altavista
0

och så här är den i dag:

men busken är inte taggig som björnbär - VAD är den då?

Åsa S
0

Altavista där klätterväxten med svarta och röda bär som syns på bilden tycker jag ser ut som det taggfria björnbäret Douglas, jag hade den sotren förr men det var inte alla år skotten överlevde vintern här (och björnbär sätter frukt på äldre ved).

altavista
0

aha, tack! men den är god iaf! Glad