Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 5995 ggr
jaghetersophia
2008-09-08 01:04
14

Klippa gräs

I vilken månad och hur mycket ska jag klippa ner mina grässorter?

* Randgräs
* Blåsvingel
* Björngräs
* Borsttåtel
* Brokbladig blåtåtel
* Fjädergräs 'Pony tails'
* Jättetåtel
* Strimmigt Jättegröe

Christina
2008-09-08 01:13
0

Jag klipper inte ned det alls. De är så dekorativa även med vissna stänglar och blad och dessutom blir det skydd mot sol och uttorkning för det nya gräset nästa vår.

Bjornen
2008-09-08 01:53
0

Prydnadsgräs ska aldrig klippas ner på hösten utan först sedan ny tillväxt börjar är det lämpligt att klippa. Den enda som dock klarar höstnerklippning är randgräs. Flera av de andra innebär en trolig död om de klipps ner på hösten. En viktig funktion hsr det gamla gräset som styr bort vinterfukt från rötterna eftersom de flesta gräs vill ha torrt omkring sig på vintern. Endast gräs som växer i vatten eller mycket fuktigt tål nerklippning, men det är ändå onödigt.

Tilda-T
2008-09-08 09:52
0

På tal om gräs och klippning, hur gör ni med gräsmattorna , låter ni dom vara lite längre på vintern eller klipper ni så länge som det växer, även sent på hösten?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Anders 50
2008-09-08 11:49
0

#3 Jag klipper som vanligt så länge gräset växer. Klipper också sedan löven fallit och mal sönder dessa, så jag slipper lövräfsning, men då bör det vara torrt. Tror inte det är bra om gräset är för långt under vintern om snön blir liggande.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Christina
2008-09-08 13:30
0

Samma här - vi klipper fortfarande. Tyvärr är det nu så vått och klafsigt hos oss att vi går och hoppas på ett par soliga blåsiga dagar för att det ska torka upp hjälpligt.

Klipper sönder löven vi också. Har aldrig förstått vitsen med att slita ut sig med räfsning.

Tilda-T
2008-09-08 14:01
0

Vilken bra ide att köra sönder löven! Det ska jag också göra i år hoppas att det funkar med en uppsamlare också!

dolfen
2008-09-08 18:36
0

#6 Det funkar.

Glad

Tilda-T
2008-09-08 21:41
0

Va bra!

anki1
2008-09-11 00:08
0

Gubben klipper så länge det växer. och det krattas inte förän till våren.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Margareta
2008-09-14 01:08
0

Vi klipper också. Läste häromdagen att man till och med kan gödsla in i september. Det har vi aldrig gjort. Jag har massor av ogräs (maskrosor) i gräsmattan och tar alla goda råd för att få den lite mer som gräsmatta.

Numer pensionär i Nynäshamn

Bjornen
2008-09-14 10:35
0

Att gödsla gräset i september är i högsta grad slöseri eftersom stor del av kvävet försvinner till luft eller vattendrag och försämrar övervintringen för gräset genom bl.a. högre känslighet för snömögel.

Anders 50
2008-09-14 12:42
0

#10  Jag har också en ogräsmatta med mycket maskrosor, men på ett ställe ville jag få bort ogräset. Köpte då en säck Stroller Kombi mot ogräs, dyr men effektiv, sas det. Jag följde bruksanvisningen exakt, det var noga med temperatur o.s.v. men det var helt bortkastade pengar. I allafall på min gräsmatta.

Fast en ogräsmatta har ändå en del fördelar, tål torka och håller sig grön.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Margareta
2008-09-15 13:35
0

Vilken tur att vi aldrig gödslat på hösten, då har vi i alla fall inte gjort fel.

Rådet var säkert ett försäljningstrix eftersom det var ett sådant företag (Stroller) som skrev det.

Vi knogar och klipper varje helg och det var riktigt tjockt igår, trots att det vara bara en vecka gammalt.

Numer pensionär i Nynäshamn