Hyacinter till jul
Det drar kallt från fönstret där jag sitter och skriver men visst är det långt ännu till jul?
Men vill man driva upp hyacinter själv är det snart dags att börja. Fast vem gör sig det besväret idag, när de kommer att finnas i överflöd till en billig penning i alla butiker?
Amararyllis däremot driver vi ofta upp från lök. Vet ni att den blommar på vintern hos oss bara därför att det då är sommar i deras hemtrakter i Sydamerika?

Jag har Amaryllisar som jag fått att överleva i snart 10 år och dom har ändrat sin blommningstid till senhösten. Ofta när jag vid den här tiden på året ska ta in dom efter sommarvistelse i trädgården överraskar dom med att redan ha knoppar. Nu har jag redan 4 stänglar som blommat över.
Dom av lökarna som inte har visat sina knoppar skyndar jag mig och lägger mörkt och svalt, för det är mycket roligare att driva dom mitt i vintern.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Vi hade faktiskt en Amaryllis som vägrade blomma i julas. Tog ut krukan med löken och satte den i ett hörn i växthuset och glömde bort den. I juni när allt blommar så praktfullt utomhus blommade den plötsligt!
Jag har hittills inte lyckats med att få dem att blomma om. Hur gör ni?

Har inte lyckats heller. Det är en rätt besvärlig procedur. Så här ska man göra. Trodde jag.
När den blommat färdigt öka vattningen och ge näring som om det vore en vanlig krukväxt så snart bladen börjat växa till sig. Kan gärna stå ute i halvskugga på balkong eller i trädgård under sommaren. Gödsla fortfarande! På sensommaren tas den in och då minskar man vattningen och slutar upp med att ge gödning.
Svältkuren ska göra att den pressas att blomma igen.
Men som sagt jag har aldrig lyckats! Tilda - du som lyckas - är ovanstående fel taktik?

Jag behandlar dom egentligen inte på något speciellt sätt förutom att man måste vara försiktig med vatten(inte vattna mer en en gång vid planteringstillfället). Sen sätter jag strutar av papper över dom för att driva fram knoppen .
När blommningen är över ska dom behandlas som en vanlig krukväxt,möjligen lite extra gödsel.
Utevistelse på sommaren (dock inte för blött) är kalas. Intagning innan frosten och en viloperiod i källare innan nästa blommning.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Ska försöka igen. Köper alltid fördrivna varje år eftersom de är så pampiga.