Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 5078 ggr
Christina
2006-09-08 21:34
0

Vacker häck

Förslag på friväxande häck önskas av min son och hans sambo. Att utgöra gräns mot grannen i trädgården till deras nyköpta villa.

Mina förslag om en rugosahäck förkastas. Inte Rosor! De har väl hört mig tjata för mycket om Rosor. Snyft. Minns att Tyson hade en så snygg Brudspirea-häck. Kanske det är ett bra förslag? Lättskött ska det vara.

Tilda-T
2006-09-08 21:55
0

Oxbär är mitt förslag, tät med blanka fina blad på sommaren och världens underbaraste färger på hösten!

En av mina absoluta favoriter, kan både vara friväxande occh kan då bli riktigt hög, men mår också bra om man tucktar den.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Christina
2006-09-08 21:58
1

Trevligt förslag. Hur pass snabbt växer den?

Christina
2006-09-08 22:00
0

Tittade i Zetas katalog och de har den inne. Får kolla med dem hur många plantor som behövs. Det där med höstfärgen är viktigt. Det är ju en tid då man är hemma.

Tilda-T
2006-09-09 18:53
0

Jag köpte min som "häckplant ",med ojordade bara rötter på plantskolan  och betalade då 15:-/st för dom och det var buntar om 10st. dom ska blötläggas innan plantering. Alla plantorna tog sig och jag satt ungefär 3st/meter av dom.

Nu var det så att jag ville ha en tucktad häck typ buxbom så jag har klippt och klippt för att få den tät, med jag skulle tro att en halv meter om året växer den säkert.

En oxbär som växer vilt i närheten av vår husvagn är säkert 3-4 meter hög.

Jag ser nu i en bok om beskärning som jag tittar i att det finns många olika oxbär:

Krypoxbär (Cotoneaster dammeri)

Rosenoxbär (Cotoneaster dielsianus)

Spärrgrenigt oxbär (C. divaricatus)

Lingonoxbär (C. horizontalis)

Oxbär (C. integerrimus)

Häckoxbär (C. lucidus)

Flockoxbär (C. multiflorus)

Den som jag har stiftat bekantskap med är häckoxbär och den har i alla fall underbara rödoranga färger och ofta sitter bladen kvar ända tills snön faller.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Christina
2006-09-09 19:35
0

Tack - jo det var häckoxbär som jag ser att Zetas har inne också.