Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: rosor
Läst 5154 ggr
Ioma
3

Att flytta rosor och klematis???

Ska flytta och dit vi ska flytta finns en jättefin klematis och fina champagnefärgade Rosor som MÅSTE flyttas då de ska lägga sten intill huset istället för att ha land som det är nu.

Vad ska man tänka på när man ska flytta klematis och Rosor?

Åt vilka vädersträck ska de stå för att trivas bäst?

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Christina
0

Gräva i förväg. Djupa fina gropar. Ingen idé att fuska för då ångrar man sig.

Rosorna vill ha 60-70 cm och lika breda. Pust - ett hästjobb. Bör lämpligen göras av någon annan som man kan muntra upp med berömmande tillrop.

Rosorna vill nästan utan undantag ha soliga lägen. Klematis kan klara halvskugga alldeles utmärkt, så de kan sättas på de lägen som rosorna inte klarar. Om du nu inte vill ha dem tillsammans.

Klematis ska också ha djupa gropar.

Sedan när man är nöjd med sina gropar så fyll lite god näring i botten. Kompost, lite gödsel, lite benmjöl - vad du har till hands. Det behöver inte vara så mycket gödsel så här på hösten. Spara krutet till tidig vår.

Sedan ska plantorna försiktigt grävas upp. Gräv runt omkring och djuuuupt och försök få upp så stor rotklump som du bara (eller helst någon annan) orkar. Flytta klumpen till den stora gropen och fyll på med jord. Fin rosjord som gärna kan vara uppblandad med några nävar grus och lite grov kompost, annars blir jorden lätt för kompakt. Vattna när du fyllt gropen till hälften. Fyll på resten och vattna igen.

Om du har lika vått i marken som jag just nu så behöver du kanske inte vattna dagarna efter planteringen. Annars gäller att vattna mycket de första två veckorna.

Christina
0

Har förresten skrivit om rosenplantering tidigare kommer jag just ihåg.

I stort sett samma som ovan, men du kan väl kika under länken också.

Ioma
0

Åhhh tack så jättemycket för beskrivningen. Det var precis vad jag behövde.

Tack tack kära vän!

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se