Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 6560 ggr
Christina
0

Senblommande änglatrumpeter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina änglatrumpeter är fulla med knopp men har inte börjat blomma ännu. Förra året blommade de för fullt i slutet av juli, fällde blommorna i början av augusti och återkom med ny blomning i andra hälften av augusti.

Då hade jag också väckt dem varsamt med vattning i mars och långsamt vant dem till utelivet i slutet av maj.

I år tog jag ut dem helt nakna och bladlösa direkt i solljuset i mitten av maj. Klippte bort skrumpna delar ned till frisk ved och började vattna. De har blivit enorma i storlek. Den större är 2 m hög. Och välte mycket riktigt av blåsten häromnatten.

Christina
0

Tror ändå jag gör på samma sätt nästa år. Dvs tar fram dem torra och oväckta och planterar om dem utomhus direkt.

Det passar inte i tiden för mig att börja vattna dem och ta fram dem i rumstemperatur redan i mars. Vinterförvarar änglatrumpeterna i ett fritidshus med +5 hela vintern. Och krukorna är stora och tunga och besvärliga flytta omkring.

Och fram tills nu har jag haft så många andra blommor att glädjas åt. Så mina Änglar får bli en njutning för sensommaren. Knoppbildningen lovar gott.

AnnaKarin
0

Mina trumpeter har precis börjat blomma nu i veckan men har växt väldigt mycket på höjden och har större blad än vad de brukar ha. De brukar blomma i slutet av juli så det är väl nåt med vädret i år.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

pannika
0

Ja varför ändra ett koncept som fungerar, dumt tycker jagGlad.

Mina änglatrumpeter har blommat i september oktober men då innomhus, vet inte varför de har kommit sig så sent men nu har jag inga alls, Kanske skaffar nya nästa år som kan få komma sig tidigt i växthuset.

AnnaKarin
0

Suck! I maj köpte jag mig en ny Änglatrumpet, en rosa enl blomsterhandeln. Har väntat och väntat och nu är den äntligen full i knopp. Min man och jag har skrattat lite och sagt att den ser exakt ut som den gula citrondoftande vi hade tidigare. Kom ut på tomten nu ikväll och möts av citrondoft och vad får jag se om inte en stor gul blomma. Den är jättevacker men det hade varit kul med en ny färg istället för gul.

Anna-Karin

flaxss
0

vackra !! mina åker ut direkt i solen i mars-april beroende vädret  . sedan mycket vatten och näring . så brukar dom blomma i juli-tills frosten .

AnnaKarin
0

Här har vi för det mesta minusgrader varje natt en bra bit in i maj så mina trumpeter får stå ute om dagarna och komma in på nätterna till en början.

Anna-Karin

cosmonita
0

Jag har en laxrosa som blommar nu, och har gjort det i ett par veckor, man ser att det börjar avta lite, medans min vita "gamla" har endast knopp ännu. Så det verkar kunna variera. Den rosa köpte jag som en ganska stor planta medan den vita har övervintrat och tagits ut när frosterisken var över. Kanske där orsaken ligger? Att den nya redan hade kommit igång tidigare.

Jag kan också tillägga att precis när de rosa blommorna håller på och slår ut/har precis slagit ut, är blommorna vita. Ett tag i början trodde jag att jag hade en tvåfärgad änglatrumpet tills jag insåg att den rosa färgen inte kommer förrän efter ett tag Skrattande

reba
0

Hur ska man övervintra änglatrumpeten, ska man vattna den eller kan jag köra samma som med pelargonerna?

Ska dom klippas?

Har tre st.

Bjornen
0

Änglatrumpeterna ska vattnas någon gång under vintern, beroende på fuktighet på förvaringsplatsen. Nedklippas så lite som möjligt på hösten eftersom topparna oftast torkar och färdigklipps på våren.

wolfie
0

Jag har ett antal plantor jag oxå,i år är de verkligen sen med att blomma,en är på väg men det går segt..fullt med knopp o jag hoppas att det blir blommor..mina är åt rosahållet..

Christina
0

#10Har de kommit igång nu?

wolfie
0

#11 på ena plantantan har en slagit ut,men dock ej helt,på en annan har det börja o slå ut,men tror det börjar bli för kallt åt de,det går så sakta!hur går det för dina?

Christina
0

Ja nu när de kommit igång så är blomprakten otrolig. Dvs på ena plantan. På min andra som inte är riktigt lika stor så blev det bara blad i år. Med undantag för tre, fyra blommor. Misstänker att jag varit för generös med gödselvattning där.

wolfie
0

#13 så man ska inte ge för mycket gödning då kanske?fast det har jag inte gjort,snarare glömt o ge det..

AnnaKarin
0

Min stora med gula blomnor har haft en blomma bara men idag slog fyra stycken ut och jag hoppas att många av de andra knopparna ska hinna blomma också. Vi får säkert nattfrost om några veckor men de brukar klara sig ett tag om jag täcker med plast eller gamla lakan på natten.

Anna-Karin

wolfie
0

#15 den var fin!aldrig sett gula förut!ja nu börjar flera att slå ut för mig,men de vill inte öppna sig helt liksom..

AnnaKarin
0

Jag har en  sort med ganska små mörkgröna, lite ludna, blad. Den har haft tre röda blommor med gulorange kant och dessa slog inte ut som andra "trumpeter" brukar göra.

Anna-Karin

Tilda-T
0

Vilken härlig gul/röd färg! Är det snö /is på kanten på blomman?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

wolfie
0

#17 oj så fin färg!!

Cristine
0

Ska den vattnas varje dag..jag vet inte vad jag gör för fel men den har inte blommat på två år.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

AnnaKarin
0

Mina får en stor kanna 10-12 liter var varje kväll. Är det riktigt varmt så vattnar jag på morgonen också.

Anna-Karin

Tilda-T
0

Inatt hade vi frost för första gången i höst och min ängel gav upp direkt, dom tål ingen frost alls tydligen!

AnnaKarin
0

Jag börjar täcka  mina med lakan på nätterna nu för säkerhetsskull. Rätt som det är så har vi frost här också.

Anna-Karin

Tatsja
0

Har en änglatrumpet som blommar för fullt. Nu skulle jag vilja veta hur man gör för att ta *skott* på den och om det går, ska man sätta direkt i jord eller i vatten. Vilken tid på året? Jag vet ingenting om dem. Fick i present för 3 år sedan och förra året var det 1 blomma. Tar in den när det börjar bli kallt och den får stå i rummet. Har ingen annanstans att ställa den. Har aldrig klippt ner den. Kanske haft tur.

Tack Tatsja

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Christina
0

Ta skotten i vår. Jag klipper ner mina bara så att jag kan få in dem genom dörren. De tål en hel del. Som jag nämnde ovan satte jag ut mina direkt utomhus och klippte ner dem samtidigt. Lätt att se vad som måste klippas på våren. Man kan inte ta miste. Då syns vad som är dött.

Så här ser mitt monster ut just nu.

Tilda-T
0

Oj vad maffigt!

Ska man ta in det som finns kvar efter den första frosten som gjorde att min ängel blev av med alla stora blad och nu är det bara pytteblad och blommor kvar och kala stammar.

Bör man förvara dom inomhus redan nu alltså?

Christina
0

Ja stammarna är saftsprängda och fryser sönder om det har börjat bli frostnätter hos dig. Ta in dem!

Tatsja
0

Men hur kan jag ta skott och hur gör jag för att få dessa att rota sig?

Väl mött, Tatsja

Christina
0

Det är så mycket kraft i änglatrumpeter att de är oerhört lätta att föröka. Jag har rivit av ett  litet skott från stammen och satt i vatten ett par veckor och sedan planterat i kruka.

Blomsterfrämjandet föreslår så här:

Man kan också ta och dela upp de stammar som man har skär av från plantan  i 10-15 cm långa bitar. Ta då helst precis under och precis över ett öga eftersom det underst ska bildas rötter och det sker lättast vid ett öga och en för lång bit ovanför ögat kommer bara att torka in. Det går bra att plantera stambitarna i såjord direkt utan någon rotningsfas i vattenglas, men sätt över en plastpåse med andningshål tills det bildats rötter eller se till att duscha på stammarna tills rotbildningen påbörjats. När rotningen verkar ha kommit gång kan du successivt plantera om din änglatrumpet i kraftig blomjord i större och större krukor.

Tatsja
0

Gör jag det nu eller till våren? Har en granne som vill ha utav min då den är laxrosa

Väl mött, Tatsja

Christina
0

Gör det i vår. Då är det dags för dig att beskära din egen, pyssla om den, plantera i ny jord. Rätt tid för sticklingen eller stambiten då också.

Tatsja
0

Ok. Tack för hjälp

Väl mött, Tatsja