Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettbyta-sälja-köpa
Läst 4477 ggr
[Asta]
0

Skicka efter Klematis?

Sitter och funderar på att plantera Klematis. Har hittat en dansk sida som säljer massor med vackra Klematis. Rosenplanteskolen. Men hur skickar man Klematis? Är det barrotat som Rosor

Skickar de i krukor så lär det kosta mer än jag har lust att betala.

[bejan]
0

Det finns så mångabra plantskolor i Sverige så varför gå över ån efter vatten.Jag köpte förra året tre dyra "fina"klematis på liten plantskola

2 tog sig inte så köptejag två "billiga" på ett av våra vanligaste blomsterkedjor för 49 kr styck Dom är jättefina. 

Jag trormej veta att om Du köper från Danmark så kommer dom med bara rötter menväl förpackade

[Asta]
0

Det är det att jag har inte hittat den sort jag vill ha här i närheten, men den finns på den danska sidan.

Bjornen
0

Sticklingar som skickas på post är ofta lite klena och känns inte rätt att göra så här på höstkanten. Nästan alltid är det rotade sticklingar men de är ofta satta i små krukor med inte för välutvecklat rotsystem. Övervintringen blir lite chansartade om de inte är ordentligt rotade. Däremot är det inga problem under våren de har hela sommaren att etablerade. Klematissticklingar tas oftast på senhösten och rotas i växthus under vintern eller på friland som då vilar till våren. Många av billiga leverantörer har oftast en mycket billig kvalitet. Men det är mycket vanligt att man importerar klematissticklingar från Lettland under våren bland klematisentusiaster.

[Asta]
0

OK - då låter det som att det är bättre att vänta till våren för det fall man vill skicka efter! Tack för svar!

Christina
0

Nyfiken - vilka clematis är du ute efter?

Kikade på den sida du länkade till och blev också sugen. Jag börjar bli mer och mer förtjust i att klämma in clematis på alla möjliga (och omöjliga ställen). Vill ha dem att blomma när mina engångsblommande sommarrosor lägger av.

De här är de jag har skaffat hittills.

[

](http://runmaro.net/Clematis/clematissidorna.htm)

[Asta]
0

Jag var sugen på Arctic Queen. Men nu vet jag inte längre. Jag har sådana  problem! Vi har ju satt upp 17 meter staket och längs med det är tanken att det skall planteras Rosor och clematis. Ett tag var jag inne på röda Rosor och så vita clematis. Nu är jag däremot inne på New Dawn och kanske mörkare rosa clematis. Det är ett stort i-landsproblem just nu. Jag ville nämligen plantera växterna redan i höst så att de får en snabbare start till våren.

Oj vad många clematis du har. Du måste ha en jätteträdgård. Har för min del blivit än mer intresserad av clematis nu sedan jag fått höra att de inte gillas av rådjur.

Måste gå igenom dina bilder ordentligt känner jag.

[Asta]
0

Den här var också intressant ett tag. Men som sagt jag velar så dant. När jag var inne på denna funderade jag på att skippa rosorna helt och hållet. Pga rådjuren.

Christina
0

Ja, jag har rätt stort markområde att plantera på. Det är en fritidstomt med äng, snårskog och lite berghällar. Sammanlagt tiotusen kvadrat men vi vill inte göra trädgård av allt förstås. Ängen är så vacker som den är t ex.

Det började med att jag planterade lite närmast huset och så blev det lite längs stigen från hus till äng och så vidare….. Det är en fritidstomt, så det ska vara lite vildmark över den.