Ballong blomma
Hej
När tar jag frön från mina ballong blommor, när jag tittade till dom senast var det en liten frukt omsluten av blad.
För när jag fick frön av en bekant så fanns det små svarta frön inne i "ballongen" ingen frukt.
Kan vara så enkelt att den bara torkar. Ska fröna vara kallt över vintern, eller kan jag plocka frökapslar nu på hösten och ta in dom, torka dom och plantera dom nästa vår.
Hoppas någon vet..

Är det verkligen en ballongblomma? Min serhelta annorlunda ut. Låg planta med stora vita stjärnlika blommor.

När "ballongen" torkar ramlar fröna ur och oftast självsår de sig, men plantorna är frostkänsliga och fryser. Fröna kan förvaras i normal rumstemperatur och torrt. Använd inte plastpåsar. Frönas hållbarhet ökar med lagring vid lägre temperatur. I rumstemperatur bör fröna vara grobara åtminstone 5 år. Fröförvaring i frys kan göra att fröna kanske behåller sin grobarhet 20 eller 50 år istället för 5-10 år. Fröna sås lämpligen inomhus eller i växthus före utplantering.

Bilderna 1 och 3 ballongblomma, men om det är huvudarten (eller olika arter) eller inte syns inte på bilden. Det finns nämligen en variant utan prickar på bladen och en med. Dessutom finns den som vitblommande. Ballongblommorna blir upp över meterhög beroende på hur näringsrik jorden är. Ballongblomman kan vid extremt dålig jord bli så låg som bara decimeter hög.
Nr 2 är med säkerhet ingen ballongblomma. Om du skickar ett foto bölr jag kunna tala om vad det är.

Det är praktklocka (Platycodon grandiflorus), som är en perenn växt från Kina, Japan, Korea och östra Sibirien. Jag har sett att den också i något sammanhang kallats ballongblomma, och blomknoppen liknar en ballong. Sannolikt är namnet ballongblomma en översättning från något annat språk. Den är helt härdig men tar några år innan den etablerar sig. Normal blomfärg är ljusblå men finns också i vitt, rosa och lila.