Rosrekommendation?
Grannen har smällt upp en friggebod mitt framför vår fina utsikt. Jag vill täcka den fula baksidan med en buskros. Denmåste bli ca 2 m hög. Jag vill att den ska dofta också! Förslag?! Jag vill inte ha en klätterros…
En annan fråga. Ska man avstå från att gödsla rosorna i slutet av sommaren som perenner? Eller vill de ha aska,algomin eller ngt annat?

Men är inte kogödsel kväverikt? Går det lika bra med hästgödsel?

Väl brunnen kogödsel ( gäller också get och fårgödsel) är stabila och avger väldigt lite kväve utan den ligger orörd över vintern. Hönsgödsel och hästgödsel tappar den mesta av näringen under vintern och då är det bättre att gödsla på våren. Gödsling riktigt sent upptas inte av växterna men det riskeras att lakas ur.
Egentligen borde jag väl inte skriva nåt för jag vet inte rosens namn och inte doftar den heller.
Men jag har en nyponrosbuske (har för mig i alla fall att det är nypon) och den blir då bra hög. Inte säker på hur hög men högre än mig och jag är 160. Och den blir även bra bred/buskig. Sen har den lila stam/grenverk. Blommorna är enkla och rosa i färgen. Den sprider sig även själv via roten men det tar tid.

Bjornen, Japp det är ser ut att vara den jag har. Men trodde den spred sig via rötterna, för jag försökte för flera år sen ta död på den. Och fick bort den. Sen förra året så kom det upp på nytt ställe strax bredvid och trodde att det funnits en liten rotbit kvar som dykt upp igen.
Jag har även en annan ros som dykt upp efter lång tid och trodde även där att det funnits nån bit rot kvar som fått ny kraft, men den kom då troligen den också av frö, för även det en nyponros men den har vanlig grön stam med vita enkla blommor.

Det är troligen n Rosa canina. De flesta (alla?) rosfrön behöver frost för groning och fröna kan ligga i jorden ett antal år.
Har ingen aning om vad det är för nyponros jag har. Vet bara att från allra första början så satt det Rosor i den rabatten. Sen gjordes den om och rosorna togs bort och under många år så var det bara vanliga perenner i den. Sen några år efter jag köpt huset så börja jag plocka bort blommor för att lägga igen rabatter och då, av naturliga skäl, försvann en del jord och då kom rosen upp. Men som sagt det var många år som det inte fanns tillstymmelse till nån ros där.
Kan ju tillägga att jag bor i södra dalarna så jag har ju frost/vinter varje år.
Men jag tycker det är roligt när det dyker upp sånt jag inte satt. Har nejlikerosor och dom är ju ympade på nån annan och där får jag nu även upp ursrpungsrosen på samma. Även det en nyponros. Rosa enkla blommor, grönt verk. Men den blir bra hög den också (är över 2 m hög) och nån av "stammarna" (vet inte vad det heter) börjar bli bra grov är nog dubbelt så grov som en vanlig ros. Fast än så länge inte så buskig.

De allra flesta Rosor är okulerade(ympade) på Rosa canina eller möjligen mera sällan på äppelros. För att nejlikrosen ska överleva måste du ta bort rotskotten annars dör den okulerade rosen. Rosa canina är en art med stor variation och en tanke att det latinska namnet canina=hund beror på att den har så stor variation som de olika hundraserna har.
För min del gör det inget. Av två anledningar. Jag har flera nejlikerosor. Men sen är jag inte så förtjust i dom för dom har så in i helsike med taggar. Så mitt rotskott får vara kvar och utvecklas till en egen ros.
Hekla måste det vara en ros. Annars kan ju ett alternativ vara syren för dom blir ju stora och täcker bra. Dessutom (ja beroende på vart du bor förstås) så klarar dom snötyngd bättre utan att ev brytas sönder. Och det är väl mer sällan nå ohyra på dom.
Eller vad heter dom där andra buskarna som brukar bli stora och dofta. Är det jasmin.
För jag antar att oavsett vad du ska sätta blir fristående för friggeboden ska ju stå minst 4m från eran tomtgräns.

Schersmin (Philadelphus) eller använd gammal stavning schärsmin. Jasmin (Jasminum) har gula blommor och nästan bara krukväxt i vårt land eller i sydligaste Sverige en buske med hängande grenar.

Friggeboden står längs en långsida, nära staketet, så det är inte 4 meter. Fastdethade inte blivit så mycket bättre om det var 4 meterin på tomten heller. Så vihar gått med på det,fast det blev fulare änjag trott. Hursomhelst har vi redan schersmin och syren längs långsidan, så jag ville bryta av med något annat.
Men jag har läst lite och funderat på Alba maxima. Ska tydligen vara härdig dofta gott och bli stor? Någon som har erfarenhet? Eller Aicha?

Synd att du inte vill ha en klätterros! Gerbe Rose är en mycket fin och snabbväxande klätterros, med ett mycket vackert, friskt, tätt och blankt bladverk. Rosen är jättefin och blommar om under sommaren. Tror tyvärr inte att den blir bra utan stöd, men den skulle nog kunna ha ett kraftigt nät som stöd. Den lär gilla blåsigt läge.
Vi har den mot en död trädstam, och den växer verkligen jättemycket varje år, så den fula boden, skulle nog snabbt komma ur sikte.
Den här bilden är från förra året. I år har den säkert blivit ännu en meter högre igen. Måste förstås berätta, att den inte alls blommat lika bra i år, men det tror jag beror på det konstiga vädret under våren. Det första floret, som skulle ha blommat mest, fick säkert frostskador.
Har inte sett vilken zon du bor i, men jag tror Gerbe Rose går uppåt zon 3-4.
Ett annat förslag är Etude, som är en stadig ros, som vi har bundit mot en påle. Den behöver alltså litet stöd, men klarar sig bra som "Rosträd" mot pålen.
Tyvärr är det ingen av de här två föreslagna, som doftar starkt - ser just att du hade det som önskemål!
Louise Odier blir hög, kraftig, rosa och ljuvligt doftande.
Jag besökte förra veckan min gamla ros som finns på en sommarstuga jag hyrde en gång i tiden. Den var enormt stor och "oskött" och väldigt fin!
Numer pensionär i Nynäshamn