Mjöldagg
Hej
Har några temyntor och en kaprifol som snart får sätta livet till om jag inte behandlar dom mot mjöldagg. Läste nått inlägg om att man kunde använda bikarbonat, hur gör man isf då? Blandar med vatten? Vattnar eller sprayar på?
Alla tips mottages tacksamt.
/Saga
Växterna dör inte av mjöldaggen.
Temyntan får ofta mjöldagg ifall den är planterad fel, denna vill sitta i fuktig mark så sitter den torrt kan du få bra resultat ifall du flyttar den.
Man kan inte göra något åt mjöldaggen nu det är för sent, medel som finns i handeln + hemmapreparat typ atamon, bikarbonat, mjölkvatten funkar bara bromsande så dessa använder man i förebyggande syfte eller precis då de första symptomen dyker upp.
Mjöldagg drabbar ofta växter som utsatts för torka så vattnar man såna växter från tidig vår och framåt blir ofta angreppen mindre.

Tyvärr kan växter dö av svåra mjöldaggsangrepp. Bland perenner är det ofta vattenbrist som är orsaken. Bland buskar kan det ibland vara vattenbrist men också för instängt läge och för mycket fukt i bladverket. Mjöldagg drabbar i första hand perenna växter från Amerika som vill ha fuktig jord (prickflox, höstflox, höstaster, höstrudbeckia och temynta). Bland buskar och träd är det oftast införd via amerikanska växter men som bytt värdväxt. Amerikanska krusbär förde över till europeiska krusbär och sedan har även svarta vinbär drabbats. En grön vinbärsbuske dog av mjöldaggsangrepp för mig som gjorde att inte ens bladen utvecklade sig. Andra växter är sibirsk ärtbuske och skogslönn (särskilt rödbladiga sorter).

Tack för svaren!
Vlir ju lite ledsen när de ser ut som om de är akut döende:/ De bidrar ju inte till att rabatten ser trevlig ut i vilket fall som. Jag trodde att det berodde på att de fått för mycket vatten som de fick mjöldagg… där ser man:)
Det märkliga är ju att det kommit mest nu efter att det regnat mycket ute.