Äppelskörden god i år
Har oftast ingen lycka med äppelträden. Vi har sorkar som äter rötterna och rådjur och älgar som tar skott och grenar. Sedan brukar skorven lägga sig som ett pansar över den frukt som ev kommer.
Men i år ser det annorlunda ut! Har idag stått och skalat äpplen till fingarna värker och gjort massor av god äppelröra att frya in. Vår Transparent Blanche fick fasta fina äpplen och idag var de lagon syrliga att plocka och koka. Några grenar hade helt och hållet friska äpplen (och några bara sjuka). Men ekologiska är de! Inga gifter har tillförts.
Lobo ser också lovande ut i år. Ingen överdådig skörd men det som finns ser friskt ut.
Av tidsbrist (eller lättja - var god välj) har vi inte skött träden som vi borde. Har t ex inte gallrat karten.
Får du någon frukt i år? Läser om stora förluster för yrkesodlare p g a extremt väder - först värme och torka sedan regn och hagel.

Jodå här har vi mycket äpplen till skillnad från förra året. Men det ligger nästan lika många på marken (överdrivet förstås) sååå nära att vara klara å så blir de bara kantstötta istället
.
Vet att jag förförra året då grenarna bångnade och äpplena också for i backen när man vände ryggen till funderade över någon form av skyddsnät 
Jodå, mycket äpplen i år. Vi har bara ett träd kvar - Huvitus, som är en tidig sort. Trodde inte vi skulle få någon frukt då vi var tvungna att såga ner vårt rödkanelträd sedan det hade klyvt sig och fallit till marken av för stor skörd året tidigare. Tydligen är avståndet till grannens träd (ca 300 m) inte för långt eftersom pollineringen lyckades.
Vi har så dåligt med äpplen men jag tror det beror på den hårda besärningen den fick i våras. Den första på 6 år har vi förstått, för förra ägaren gjorde det alldrig.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Plirar - ser snygga ut - ingen skorv eller maskhål som på mina
Hellre färre men fina - vad månde bliva nästa år?

Har redan börjat förbereda för nästa år… lade in en fråga på matlustiFokus, söker recept på äpplemarmelad!

Jag fick i present av grannar på landet väldigt god äppelgelé, som de gjort på vildäpplen. Klar och syrlig och vacker att se på. Den ska jag försöka göra själv.