Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 1663 ggr
yvonneholmgren
0

Gröna tomater

Jag har en tomatplanta med tre "knippen" av gröna tomater i mitt växthus. Jag tycker att mognaden går så långsamt. Beror detta på att det börjar bli kallt nu på kvällar o nätter. Mitt växthus har ej någon uppvärmning.

Christina
0

Ja nu börjar det bli svalt om nätterna. Men gröna tomater är ju goa att sylta.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Så man kan göra sylt/marmelad av gröna tomater. Var osäker ifall "gröna tomater" var en sort, men är ju bara omogna då. Toppen, har samma sak som TS….mängder med gröna tomater på plantan

dolfen
0

?… Sylt är väl sött!? Passar det till tomater?

Kan man lägga in i någon ättikslag? Tillvägagångsätt?

Sylt: Tillvägagångssätt?

Det får gärna vara lätt att göra. Flört

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jag har gjort marmelad på vanliga röda tomater, även om den är söt (fast vilken marmelad är inte söt) så är den jättegod. Man tror inte det är tomat i. Utan smakar fruktigt. Googlar du på "tomatmarmelad" får du snabbt upp recept, enkelt att göra med.

Åsa S
0

Här kommer ett av mina favoritrecept som jag brukar använda på hösten då jag använder upp omogna tomater (jag har även gjort grön tomatsalsa och liknande då jag haft mycket gröna tomater):

Grön tomatmarmelad med timjan

500g gröna tomater
2-3dl syltsocker
saften av 1 lime
1/2 msk färsk timjan (jag använde citrontimjan sist)

1. Skär sönder tomaterna i mindre bitar. Koka dem mosiga med lime + syltsocker.

2. Tillsätt timjan och häll upp på rengjorda varma burkar (ha ev. i atamon det brukar jag alltid ha i för hållbarhetens skull)

Marmeladen är mycket god på ex. brieost.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#5 toppen tackar. Är som tomatmarmelad för röda förutom att då har man ingerfära istället för timjan. Ska bli spännande att prova

dolfen
0

#4 Tack för googeltipset.

#5 Tack för receptet.

En gång testade jag att göra mango chutney efter innehållsdeklarationen på en mango chutney-burk. Doften var det inget fel på å smaken blev "sådär"….. men konsistensen var typ som nästan stelnad kåda Rynkar på näsan. Kokte nog liiite för länge.

ikna
0

Jag brukar lägga alla mina gröna tomater i svalen och där mognar de sedan efterhand. Något år har jag haft tomater ända fram till jul!

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#8 Hm, jag har ingen sval men väl kvar den gamla matkällaren. Kan man lägga dem där tro?

dolfen
0

Efter att ha glott snett på "kådan" (jag skrev om i #7) varje gång jag öppnat kulskåpet i några månader, fick jag en snilleblixt Oskyldig (för att vara mig Skäms ) igår.

Satte glasburken i en kastrull med vatten i, och värmde sakta upp, tills jag kunde blanda i lite vatten i "kådan". Funkade! Cool

#5 Basilika funkar ju jättebra med tomat… Kan basilika passa i ditt recept också? Om man då lägger till eller kanske byter ut timjan med basilika!?

Har lite svårt att släppa "salt-tänket". Skäms

ikna
0

#9 Det går säkert lika bra med matkällaren.Glad