Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 2964 ggr
Humlan
0

Trädgårdsbaksmälla?

Kan man lida av det? Jag tror det, för just för tillfället så har jag ingen som helst motivation att vara i trädgården. Jag går ett varv om dagen och tittar lite men tar mig inte för något. Känner inte alls för det… Jag läser massor av trädgårdsböcker, lägger alla ideér på minnet (=skriver upp dom i en bok annars är dom glömda tills jag har lust igen!) men därifrån till att greppa spaden, det steget är långt…

Någon mer än jag som känner så?

Diana61
0

Jag känner likadant just nu och föratår ej varför. Men det kan vara att det regnar eller blåser så himla mycket den senaste tiden att man ej har lust att stå i kylan.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Tror det är sunt att känna så.

Du har nog nått fram till det meditativa stadiet. Du sträcker ut dina tentakler och känner av vad trädgården gör för dig och inte du för den. Dra in djupa andetag av de fuktiga dofterna och blunda. Sparka omkull någon planta som irriterar dig. Plocka in ev blommor och ställ i vas.

Tala sen om för växterna att de skött sig riktigt bra under den sommar som gått och att ni ses igen nästa vår. Nu är det snart krukväxttid och inonmhusmys.

kickboard
0

Sådär blir det alltid mot hösten för mig, så jag antar det är normalt. Det är skönt med årstidsväxlingarna, så får man tid att samla krafter och komma igen på vårvintern.

Humlan
0

Åhh, vad gott att höra att jag inte är den ende… Sparka omkull en planta?! Riktigt så trött på trädgården är jag inte.. Fast jag tycker ju verkligen inte om Gullriset & Praktlysingen.. *funderar* Jag tror jag ska gå ut och sparka lite på dom imorgon!! *skrattar*

Jag tycker egentligen om hösten, just för att det är legitimt att sitta inne med en god kopp kaffe och näsan i en trädgårdsbok. Tända lite värmeljus och bara kura ner sig i soffan. Å andra sidan älskar jag de lite kalla dagarna med hög klar luft, marken ångar av ljuv jorddoft och alla färgerna sen! Det är gott att ta fram plastkrattan, kratta in löv i rabatterna och under buskarna, kupa rosorna och avsluta säsongen när det nyper lite i kinderna av kylan. När jag gjort det ska jag ladda hela hösten fram tills det är tid att så Penseér åtminstone. Vilket jag ska göra runt nyår så att dom är redo att blomma när det är tid att fylla krukorna med vårblomster… Och väl där, vet jag precis hur det kommer att vara; dubbla skift under lysrören, bärande på backar med plantor fram och tillbaka till växthuset, oroliga blickar på termometern (ska det bli frost?), ivrigt rensande av ogräs, massor av planer att sätta i verket och då är det precis lika underbart härligt med trädgård igen!!

cat-malou
0

Tänk att jag är precis tvärt om för tillfället. Till och med när det regnar så måste jag "bara" gå ut en liten, liten sväng och bara njuta av fuchsiorna på nära håll fastän jag ser dem alldeles utmärkt från fönsterna. Plocka bort nån vissen blomma här, något fröhus där… Snickra till en ny bänk att ställa dem på… Kanske nån blomma som jag inte har något foto på innan…

Sån här är jag bara tidigt på våren annars, känns ju som om man ALDRIG ska kunna komma ut då…Fundersam

AnnicaB
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft några veckor med trädgårdsleda. Berodde nog på pissvädret som vi i Väst haft i flera veckor. Men nu är det roligare - så många Rosor remonterar, det har torkat upp hjälpligt. Dessuom var jag på inköpsrunda i Skåne förra veckan och fick med mig mycket roliga Rosor och nävor hem - alla redan planterade.

Dessutom har jag preppat jorden med mängder med vårlökar. Kunde ta ledigt och jobba i trädgården dygnet runt just nu. Men som sagt jag har haft några veckors trädgårdsdepp förut. Tror att det alltid går i vågor.

Bifogar fil på nyplanterade Austinrosen Mary Rose - håller på att öppna sin första knopp.

*** Qui vivrqa verra ***

Christina
0

Mary Rose har jag beställt 3 st av från Rosenposten. Har visserligen inte bestämt var de ska stå ännu, men gläds redan åt dem nästa sommar.Tänk att den knoppas hos dig just nu. När planterades den?

AnnicaB
0

I lördags :) Helt sjukt. Var nere i skåne och shoppade. Denna planta inköpt på Flora Linnéa. Såg ingen knopp då - men det måste ju varit en liten en. Kom hem sent i fredags. Planterad i lördags och döm om min förvåning när jag kom hem från jobbet idag tisdag och hittade denna knopp. Trodde först den var en lång förlupen gren från Therese Bugnet som står i närheten :)

*** Qui vivrqa verra ***

Christina
0

Det måste vara ett gott tecken på att det är en frisk och fin planta.

Diana61
0

Jo det är nog sant att det är normalt vid hösten. Man behöver  ju vila upp sig inför nästa vår ;-)

Men jag har varit ute idag och flyttat runt liljor som hamnat fel coh vilken tur att jag färgmärkte dom när dom blommade, så jag viste vilken färg var vilken nu när dom skulle flyttas till den nya plasen.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4