Klätterväxt mot norrvägg
Jag skulle gärna vilja ha tips om någon klätterväxt som trivs mot en norrvägg.
Jag har (visserligen på sydsidan) vildvin. Jag sökte på det och det ska funka även på norrsidan. Även om det kanske inte växer lika bra på norr så. Klistrar in en liten del av den text jag hitta. Visserligen på en försäljningssite men infon ska ju stämma i alla fall. Och vildvinet är verkligen en klätterväxt, man behöver inte binda eller stödja den på nåt vis.
"Denna den mest välbekanta klängväxten är även känd som den som är lättast att odla. Den accepterar all typ av jord, även om den har en viss förkärlek för sur jord. Växterna kan planteras i fullt solsken, halv-skugga eller djup skugga, dock kommer du att få de bästa resultaten om du placerar en enstaka växt mot en vägg som inte vetter åt norr. Inom ett par år kommer vildvinet att ha täckt hela väggen som en solfjäder."
Kommer från den här sidan.

Klätterhortensia och pipranka är väl de mest klassiska klätterväxter för norrlägen, men även alpklematis och förstås Clematis cilioense (stavning blev nog inte rätt) som är den enda klematis som tål att växa i helskugga utan solstrålar.
Bjornen men om jag förstått den sida jag har länk till så finns det bara 5 st växter som anses som riktiga klätter/klängväxter. Dom andra måste man stödja/binda upp på nåt vis. Och dom fem som anges på den sidan är. murgröna, klätterhortensia, benved, trumpetranka och vildvin.
Men dom kanske inte har alla med.

Man brukar prata om självklättrande klätterväxter och de andra behöver hjälp på något sätt. Dessutom beror det på underlaget. Flera av de självklättrande klängväxter kan skada fasaden. Vildvin finns både självklättrande och de som behöver hjälp. Vanligtvis placerar man en spalje där de får klättra på om inte annat, för att skona fasaden.