Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterträdgårdsdesignträdgårdstrenderträdgårdsprylar
Läst 8040 ggr
Pia
2

Min Gollum

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är lite svag för aningens kitschig trädgårdskonst, hittade en riktig guldgruva för sådant i England - var annars:) - förra året. Badger Hill Farm utanför Canterbury, en riktig oas med trädgårdsattiraljer, pryttlar, ekologiska matvaror, bondgårdsdjur och vegetarisk restaurang/café… Gick där i timmar, kunde lätt ha blivit dagar…:)

Bl a så hittade jag denna lilla Gollum som jag släpade hem, lite fulsöt tycker jag. Har precis sluppit ur sin vinterförvaring och fått en egen liten plaskdamm!

Har ni några söta/roliga/udda/knasiga trädgårdsfigurer att visa upp?

zzaga
0

*skrattar* jag avskyr trädgårdstomtar:)

Jag har nästan tänkt bli med i trädgårdstomtarnas befrielsefront (nån som kontakt med dom? )

Han va faktiskt så ful att han är ok:D

Pia
0

Jag tycker trädgårdstomtar är så hemska så de blir coola att ha:) Några stycken kan man även hitta i min trädgård, gömda bland blomster och blader…

Den svenska underavdelningen av Trädgårdstomtarnas befrielsefront kan man visst läsa lite mer om här.

Christina
0

Gollum skulle platsa hos oss. Maken är en stor Tolkien-fan.

zzaga
0

He he.. ja det verkar som om tomtebefrielserna har legat nere ett tag.

Rätt som det är kommer jag säkert att köpa en bara för det , en som rider på en snigel eller nått Räcka ut tungan

Pia
0

Oj, ja en sådan har jag inte, en liten snigelridande tomte alltså… *måste genast ut och leta…*:)

Illan
0

Det var en Gollum ju! Trodde det var nåt annat som hette likadant som figuren ur Sagan om Ringen *ler* Nä inga såna saker i vår trädgård. Inte än i alla fall. Har fullt upp med växterna Flört

elenor
0

Måste erkänna, att jag har väldigt svårt att tycka om den har typen av trädgårdskonst.

Tycker att det är vackrast med sådant som är så nära naturen som möjligt. Tänker till exempel på stenar, som det rinner vatten över.

Kan ibland också tycka att det är vackert med skulpturer, som är rätt så geometriska och nonfigurativa, även om de inte skulle passa i den trädgård vi har.

När  det gäller gjutjärnsgrindar, klätterställningar och blomstöd, så vill jag ha dem så enkla som möjligt.
Tycker att många, som finns att köpa, skulle passa bättre i en slottsträdgård än i en vanlig hemträdgård.

Detsamma gäller för trädgårdsbelysning. Många av lyktstolparna med trädgårdslampor känns väldigt överdekorerade, och passar inte i stilen till vanliga hus.

GladVilken tur att det går att redigera, när man upptäcker att man skrivit fel bokstav! :-))

Niklas
0

Var köper man trädgårdstomtar i Sverige?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Pia
0

De finns lite överallt, av högst varierande kvalitet… Mindre blomsterbutiker, Lidl, Coop, Plantagen mfl.

Fast förstås inte så udda och coola som de man hittar i England…:)

Christina
0

Jag kommer att besöka Chelsea Flower Show i London i slutet av maj. En gammal dröm som nu blir av. Troligen finns där allt från det kitschigaste till det elegantaste.

Pia
0

Åh så spännande, det verkar suveränt!!

Christina
0

Javisst. Tänk idag kostar det ju knappt någonting att resa. Flygbiljetten Sth-London- Sth är billigare än entrébiljetten.

Niklas
0

#9: Tack!

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

zzaga
0

Åh Christina! Vad härligt att få besöka Chelsea flower show! Jag blir helt avis! Köp en massa spännande förer! Och skriv och berätta om hur det var!

Christina
0

Lovar att ta massor med bilder och skriva och berätta. Gör man nåt sånt här, så blir ju halva nöjet att få berätta om det.

elenor
0

Här är en till, som är avundsjuk! Du är allt en riktig lyckost!
Hoppas Chelsea flower show motsvarar dina förväntningar riktigt väl! Vi får väl en rapport så småningom.

Planerar att åka på trädgårdsresa till England någon gång. Går det bra, så vi är klara med renoveringen, så kanske det blir redan nästa år!

Pia
0

Jag har en bekant inom kattvärlden som arrangerar sådana resor, det verkar väldigt trevligt, men jag har inte åkt på någon själv - riktigt sååå intresserad av trädgård och gruppresor är jag inte…:)

Däremot så passar jag ju på att kika runt och inspireras varje gång när vi är i England och Skottland, senast var det Sissinghurst.

Christina
0

Sissinghurst skulle jag förstås vilja se. Men det får bli en annan gång. Har gjort ett litet hörn som jag kallar min "Vita rabatt" - fotot är dåligt men där har jag olika vita rosor och randgräs och lite vitpytta i bakgrunden.

Har många misslyckade bilder på mina blommor men ska ta nya och bättre nästa år.

Denna kommentar har tagits bort.
Foolproof
0

Är det någon som vet hur trädgårdstomtarnas befrielsefront egentligen bär sig åt när de "skickar ut tomten på en resa", t.ex. hur kommer den tillbaka igen? hur vet man NÄR man ska skicka tillbaka den? Någon som vet? :)

Christina
0

Låter som om du sett Amelie från Montmartre…?

LindaLunda
0

Får se om jag får in bild på min Lennart… han är min lille  trädgårdsdjävul….

Vet inte om detta fungerar..

Han är  i alla fall tillverkad i stengods.

Linda

LindaLunda

poja
0

Här är min kuf. Inköpt i Budapest. Har sökt efter liknande här hemma men inte lyckats