Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 9106 ggr
[Billan]
2008-06-21 02:04
0

Myror

Kan någon tipsa mig hur jag ska bli av med myrorna i växthuset. Har gräft ut all gammal jord och bytt men myrorna envisas att komma tillbaka. Det är svartmyror i mängder.

kali
2008-06-21 11:35
1

Tagetes kan du odla i växthuset för det tycker myrorna inte om. (tagetes är bra för tomater också)

Man kan även strö kanel runt och i växthuset.  .Vet du vart dom har boet kan man vara där och störa lite .Jag brukar använda vatten slangen i mitt växthus det funkar för min del

[Norum]
2008-06-21 12:44
0

Hjortronsalt! Fungerar alltid… Myrorna flyr som om dom hade eld i baken… :-)

ANNIA
2008-07-25 20:47
0

#2 Skruttis det här med hjortronsalt. Hur gör jag det praktiskt.

När jag har på myrr så är det ju när myrorna kommer fram för att jag stört dom, (genom rensning av ogräs). Ska man göra lika med hjortronsalt. Eller hur funkar det. Och hur mycket ska man ha på.

Vet att jag har myrbon under stenplattor så det är ju svårt att komma åt själva bo. Har även i en rabatt men bona verkar finnas ganska djupt nere.

Anders 50
2008-07-25 21:25
0

Jag brukar strö eller hälla salt eller hjorthornssalt i hålen/springorna där jag ser att myrorna kommer upp. Ca ½-1tesked i ett hål. Inte så noga, bara inga växter är för nära. Det brukar fungera hos mig.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

ANNIA
2008-07-25 23:53
0

Tack för svar.

Tyvärr så ser jag ju inga hål så jag kan hälla direkt i, men får hälla på emellan stenplattorna och rabattkanterna som gränsar mot plattorna för där dyker dom ju upp när jag rensar och sen hålla tummarna.

ANNIA
2008-07-26 19:01
0

Har nu varit ut och hällt på hjortronsalt. Lite överallt mellan plattorna och mer där jag sett nå hål. Hade även mycket på där jag tror ursprungsboet är. Och där blev det aktivitet. Tror till och med att jag såg en drottning som verka överge bo. Såg även små myror som drog på större myror med vingar. Så nu bara hålla tummarna att dom överger boet och flyttar nån annanstans.

Gojkan
2008-07-26 21:02
0

Jag har lagt aska från öppna spisen. Jättebra. Fungerar nog med aska från grillen också skule jag tro

Halvdansken
2008-07-28 11:23
0

Fun Light eller annat med aspartam i fungerar utmärkt. Aspartam är ett nervgift som tar död på myrorna. Bara häll ut det där du ser dem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

wolfie
2008-08-25 23:00
1

Vi såg i dag att myror tagit sig in i källaren genom källarfönstret..usch det var massor!!tur jag såg här nu med era tips!blir att inhandla hjorthornsalt då!hoppas det funkar!boet finns nog utanför fönstret..men de har alltid hållit till där..