Rosmarin
Har nu börjat skörda mitt första odlingsår, potatis, rabarber och tomater, ska bli smarrigt värre. Men vad är bäst att göra med Rosmarin, torka den eller frysa den till vintern? Om ni torkar den, gör ni det i luften bara eller i ugn på låg värme….nybörjarfrågor 
Alla mina kryddor torkar jag i luften, genom att göra buketter av dom och hänger upp dom. Efter det stoppar jag dom i glasburkar.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag har en stor kruka på balkongen med lavendel, citrontimjan och vildvitlök det är en sådan vacker grupp att jag gärna vill övervintra den , hur går jag till väga då?

Vildvitlök är det kanske kinesisk gräslök ?? Den är svår att övervintra också på friland så räkna med att den dör om det inte är något annat. Lavendel och citrontimjan kan nog övervintra på balkong med lite täckning och särskilt underifrån. Skydda dem också för vinterregn.
Passar kanske bra att ställa in gruppen i växthuset då över vintern och täcka den där eller?

Bäst är naturligtvis att gräva ner krukan i jorden.
Varför är det bäst?
kinesisk gräslök ska den vara svår att övervintra? Jag fick en liten planta förra året o den kom i år. Däremot tycker jag att det växer väldigt långsamt. Har planterat mina växter med sandblandad gjord och det är nått som värkar uppskattas av kryddorna då det har fått väldigt fina o starka rötter..
Kinesisk gräslök är väldigt härdigt i rätt jord (neråt -35c -45c tål den nog ),, för att klara vintern bra behövs en dränerandejord som inte är fuktig under vintern .
pannika -- den vildavitlöken är det Tulbaghia violacea som du har ?,,den får lila/rosa blommor . såfall övervintrar den endast i zon 1-2 i väl dränerad jord och med ev täckning . den är lättast att ta in innan frosten kommer och övervintra frostfritt men inte över +10c .
Lavendel tål kyla om den står torrt , den går i milda zoner övervintra i kruka utan skydd . bor man kallare är det bättre att gräva ner den så jorden skyddar den och ev snö som kommer .
citrontimjan övervintrar bra om den står torrt men kan vara känslig i kruka i kalla zoner .
flaxss-- Den vilda vitlöken får lilarosa blommor, den som jag har. Tack för övervintringstipsen, då antar jag att källaren blir bästa platsen över vinter, där blir det adrig varmare/kallare än +8 grader om vintern.
den jag har övervintrar jag inne i ett kylskåp . då är det säkert en Tulbaghia violacea du har ,,det finns även en som är brokbladig .