Isla Bonita
Jag har fått en underbar blömma i present som enligt den etikett som var noggrant fastsatt vid en skall den heta Isla Bonite. Den liknar mest en uppstammad studentnejlika. Röda vackra blommor som står nästan hur länge som helst. Sommaren har varit god o den har vuxit på sig duktigt o nu är frågan vet någon hur jag skall sköta denna ovanliga blomma för att kanske kunna ha glädje av den även nästa år
Hejsan!
Står det inte något annat namn också?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Nja… Överst på etiketten står det Isla Bonita o längst ner Pentas

Pentas är ett släkte med omkring 40 arter av växter från tropiska Afrika och Arabien. Den enda(?) odlade arten femudding (Pentas lanceolata) är en mycket värmekrävande utplanteringsväxt.

Tack Björnen visst är det en femudding jag har jag har kollat på nätet efter det namn som du föreslog o det var just den som jag fått men ett jätteexemplar som stammats upp. Nu är den mer än en meter hög o minst 60 cm vid krona. Jag har haft den i ett skyddat hörn Under ett genomskinligt tak o den verkar ha trivt gott där. Frågan är om jag kommer att klara den över vintern, det vore synd om den dog.
Det är helt fantastiskt vilken källa till kunskap du är jag har skrotat runt lite bland gamla frågor o du verkar ha stenkoll på det mesta. Tack för ditt svar.

Den kan vara svår att övervintra men du har inget att förlora. Ta in den i god tid innan det blivit för svalt om nätterna och låt den stå i ett ljust fönster och ge den vatten regelbundet. Den får inte torka upp för mycket och får inte stå för fuktigt. Båda delar lika skadligt.

Den har redan fått flytta i i vårt uterum. Jag bor också lite högt upp i landet o litar inte alls på natttemperaturerna. Rätt vad det är så vaknar man en morgon o alla gräsmattor är helt plötsligt vita, för att sedan få en hel månad med varma nätter.
Uterummet duger minst två månader men sen får hon flytta in till oss i värmen.