växthusväxter
Hej
jag har just kommit igång med mitt nybyggda ej färdiga växthus.
kan man blanda vilka växter som helst. jag misstänker att något är fel eller så har jag för bråttom.mina gurkor växer sämre än hos grannen trots att han fått sin plantor från mej. pelargonerna står nästan still. paprika står oxostill liksom tomaterna.
vattnar jag för mycket? jorden har jag förstärk med kogödsel från marknade och gödslas med vattningen.
jag har satt allt i bänkar och inte i krukor har de någon betydelse.
kiwi och druvor växer mycket bra.
tacksam för råd.
roffe
Nej, vissa växter trivs inte m vissa andra. Har för mig att gurka kan vara känslig…är inte säker…kanske kiwin ställer till det? Bjornen kan säkert det där, hoppas att han ser din fråga för den är intressant.
Tror inte det spelar någon roll vilka växter du har tillsammans men vädrar du ordentligt?
Jag har en Hortensia som är planterad i trädgården. Den kommer varje år så grön och fin men den har inte blommat sen jag köpte den. Nu undrar jag då om den kanske skulle gilla läget bättre att bo i växthuset året om än på friland ute?

En del växter trivs bra tillsammans medan andra trivs sämre. Dels beror det på kemin mellan växterna och en del producerar ämnen som andra inte mår bra. Sedan har olika växter olika krav på jord, vatten och näring för att vara bra att blanda som det är med gurka och tomat. En viktig sak är att aldrig vattna på eftermiddag eller kväll i ett växthus eftersom växter får stå med fuktigt bladverk hela natten och detta är särskilt viktigt i ett växthus. Olika växter kan lättare angripas av olika skadedjur som spinn. Kontollera växterna efter skadeddjur.
Hortensian är troligen en sort som bara blommar på fjolårsskotten och om den fryser tillbaks på vintern uteblir blomningen. Hortensian klarar inte vintern i växthuset om det inte hålls nästan frostfritt.
Min Hoerensia växer ju utomhus året runt, då ska den väl klara en vinter i växthuset…. eller?

Ett normalt kallväxthus är den sämsta tänkbara platsen på vintern. Ingen snö som skyddar och djup tjäle. Kanske 30 grader kallt på nätterna och 20 grader varmt på dagarna. Om hortensian fryser ner utomhus så fryser den ner mycket mera i ett växthus om inte du har värme på året runt förstås.
Vad jag vet så är gurka lite kräsen. Den ger dåligt med gurka o mår inge vidare när man har tomater nära dem. Om det har med gurk sort att göra det vet jag inte men för mig så gick inte gurka o tomat vidare bra tillsammans

Det stämmer inte hos mig, för jag har tomater på ena sidan och gurka på den andra och dom verkar komma överens , för båda ger bra skörd , men oj vad jag har vattnat och gödslat!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
och alla i sverige får ju heller inte -30c ute .
Nej jag får heller inga -30 om vintern som tur är, i vintras fick jag knappt minusgrader alls. Jag bor i zon 4 apropå Hortensian jag frågade om.

Helt klart övervintrar hortensia mycket bättre utomhus än i ett ouppvärmt växthus på vintern. Ett kallhus har alldeles för torrt klimat på vintern för hortensia. Temperaturskillnaden blir också extremt mycket större än utomhus. Ett kallhus är bra för övervintring av växter som är känsliga för vinterfukt, vilket hortensia inte är är utan snare tvärtom.
Ok tack för det svaret Bjornen, nu till en annan fråga. Jag satte kiwifrö direkt från frukten jag köpt i affären och undrar nu hur den ska skötas rspektivive övervintras. Just nu står den i växthuset men hur gör jag sedan?

Vanlig kiwi måste inomhus under vintern. Endast minikiwi är odlingsbar utomhus i vårt klimat.
Hur vill kiwin stå under vintern då,?