Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 6311 ggr
reverse
0

Tvestjärtar

Detta gissel verkar ha slagit sig till ro på vår balkong! Går det att göra något för att bli av med dem? De är alldeles för många för att jag ska vara bekväm med det. Usch!

//Lina

moondancer
0

Flytta på dom är nog lättast. Sen kan du ändra om lite på balkongen. Tvestjärtar trivs bäst där det är mörkt och fuktigt och där det finns goda saker att tugga på (har för mig att dom gillar döda, halvt förmultnade växtdelar)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

ANNIA
0

Kommer inte ihåg om det är vit eller svartpeppar man brukar ha ner i postlådor för att slippa dom. Vet dock inte hur effektivt det är. Men nåt som kan vara effektivt, om du har spindlar inne så släpp ut dom på balkongen dom biter ihjäl tvestjärtarna. Har du inga inne så kika om du hittar nån ute och ta till din balkong.

kali
1

Där vi bor är det MASSOR av tvestjärtar. Jag var inte speciellt förtjust i dessa små kryp i början men nu har jag vant mig …..Vi brukar tänka på att inte ha så mycket "mörka gömmor" för där trivs dom jättebra.Får man dom i postlådan får man komma ihåg att skaka posten……Glad

Tilda-T
0

Issch!!Skrikandes

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

cosmonita
0

Vi har också väldigt gott om tvestjärtar i år. Jag bryr mig inte annars men de äter ju upp blommorna!

Anders 50
0

#5 Är nyfiken. Vilka blommor äter tvestjärten hos dig ? Jag har några ätna tagetes som jag inte hittar nån ansvarig till. Annars är det lugnt, och tvestjärtar är här gott om.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

cosmonita
0

Ja, jag har ju inga bindande bevis Flört

Men i år när jag har så många tvestjärtar så har någon ätit upp blomlådorna: petunia, lobelia och tummelisa.

Dahlian är uppäten, likaså dillen.

Vet inte vem som är skyldig men har starka misstankar…

cosmonita
0
dolfen
0

Hade också en massa ätna tagetes, men det såg inte ut som snigeltugg.

En kväll var jag ute på snigeljakt och fick se en massa tvestjärtar på tageteserna.

Tidigare trodde jag att de bara åt bladlöss.

Anders 50
0

Jag har aldrig märkt att tvestjärtarna äter blommor, trots att det finns en del i mina balkonglådor med surfinior och bland petuniorna. Det enda som verkar misstänkt nu i år är på ett ställe med tagetes.
Men jag har inget tips om hur man blir av med tvestjärtarna.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

dolfen
0

Någon satte en kruka upp o ner på ett fat. Vet inte hur hon sedan "gjorde sig av" med dem.

Nån annan la ut "snurror" av något som såg ut som bakplåtspapper och brände upp det dagen efter. (De kröp in i det på natten.)

Grodan77
0

se till att du har luft mellan marken o krukan, då trivs inte tvestjärten lika bra efterssom den som ovannämd säger så trivs de mörkt o fuktigt…vill du "fånga o bära iväg dem från balkongen kan du lägga ut tex kartongbitar som du fuktar…sen slänger du den med tvestjärtar o allt…..