Första vindruvorna
Våra första egna vindruvor! Ja de är inte klara, men ser ut som vindruvor i alla fall. Har provsmakat karten och de smakar 'kartigt'.
Just nu kan man köpa vindruvor för 9,90 kr/kg i min närbutik…..
Men vad är det mot de egna?
Gösses vilka klaras!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Har nu provsmakat - fortfarande långt ifrån mogna och med stora kärnor - hm.
Wow - vilka stockar och vilka klasar! Åååå vad jag blir anvundsjuk. Jag vill också ha växthus….
*** Qui vivrqa verra ***

Fast de här druvorna ska klara zon 6 och trivs mot en vindskyddad vägg. Så egentligen behövs inte växthuset för dem.
Inte locka mig nu :)
*** Qui vivrqa verra ***

Vi funderar faktiskt plocka ut druvan från växthuset och låta den klättra på en varm förrådsvägg.. Den växer för kraftigt, vilket vi iofs varnades för.
Alla nybörjare sätter druvor i växthus för att ha något där. Eleganta citrus lockar förstås, men då måste man ha växthuset uppvärmt hela året och det vill vi inte kosta på. Vårt växthus står direkt på marken och har inget som helst skydd mot kylan, när den kommer.
Men vilken glädje jag haft av att dra upp fröer och låta sticklingar stå i den fukltiga värmen och bilda rötter. Håller just nu på och dra upp div perenner från frö. I början av okt gräver jag ner de små krukorna i potatislandet och räknar med att nästa år kunna ha en egen bädd med utfyllnadsplantor.
Lockar det :)
Hur många år tog det? Vi köpte vår planta förra året. Den står på friland mot en södervägg. Sorten heter Nero vill jag minnas, och är framtagen för det svenska klimatet. Den har vuxit i år, men inte tillstymmelse till druvor. Ska jag bara vänta, eller krävs det en insats av mig för att det ska komma druvor? Vilken i såna fall?
Det ser ju så underbart superhärligt ut med de där stora druvklasarna!

Vi satte plantan våren 05. Den växte enormt redan första året och sedan beskar vi den kraftigt i mellandagarna (mellan jul och nyår), som vi fått lära oss att man skulle. Och i år kom de första klasarna. Den är självfertil så vi har inte gjort något.
Du, det lockar med både vindruvor och växthus. Sådeså :)
*** Qui vivrqa verra ***
Fina druvklasar! Vilken sort är det?

Det är en lettisk sort som heter Sukribe. Dåligt rykte för vintillverkning läser jag på webben. Nåja - vi hade nog inte tänkt starta vintillverkning i Stockholms skärgård ändå.