Vissnesjukan ?
Varje år kommer min fantastiska kaprifol och däri slingrar sig clematis men de vissnar ned i förtid. Bladen blir prickiga och sedan bruna. Nu har det spritt sig till körsbärsträdet. Jag samlar varje år blad som jag slänger i soptunnan. Finns det någon som vet vad jag kan göra? Alla växter kommer och är så fina på våren. Kaprifolen är riktigt stor som ett träd nästan.

Hur gammal är din clematis? Det är viktigt att klippa ner den ordentligt - åtminstone de första två åren - för att rötterna ska utvecklas ordentligt och kunna suga vatten. Frestande att låta bli - jag syndar själv - eftersom man hoppas den ska växa sig stor ändå.
Samma gäller för kaprifolen - klipp ner och bränn de skadade delarna.
Tyvärr är blom- och grentorka en trist sjukdom när den angriper körsbärsträd. Jag har själv förlorat två körsbärsträd den vägen. Det är en svampsjukdom som finns i marken. Proffsodlarna besprutar som bara den men det kan vi hobbyodlare inte göra. Drabbar också plommon.
Sjukdomen är en svamp som finns i jorden. Grå monilia tror jag den heter. Klipp till frisk ved och bränn det skadade! Egentligen finns ingen bot men klippningen kan förlänga livet på träden. Mina plommonträd bär massor med frukt trots att de har sjukdomen och jag klipper och klipper. Ett par körsbärsträd dog dock helt som ovan nämnts.

Hittade en som jag tycker bra beskrivning på danska med bilder. Precis så ser det ut på en del av mina träd också. Även här står det att det inte finns några godkända medel att köpa i handeln.
Ibland blir jag litet less på att det bara är yrkesodlare som får handskas med de effektiva skadebekämpningsmedel som finns. Skulle vi hobbyodlare vara så ansvarslösa att vi sprutade hej vilt omkring oss? Kunde det inte finnas ett mellanting med att man gick och fick ett 'körkort' för besprutningsteknik?
Visst vill jag också vara helt ekologisk men ibland skär jag tänder. Blir så ledsen när så mycket arbete och så stora förväntningar möts med vissnande grenar, mjöldagg, skadeinsekter som äter knoppar……
Tillåter mig en liten suck sent på kvällen.
Tack snälla Christina för svar. Jag har haft både clematis och kaprifolen i ganska många år. Körbärsträdet har vi haft i snart 20 år…
Kaprifolen kommer så fint varje år och hänger över staketet, alla säger att den är fantastisk! Blommar gör den också något helt otroligt och visst är det underbart när doften ligger stilla i luften på kvällarna vid uteplatsen. Det är alltid kaprifolen som börjar vissna. Jag har i år försökt att övergöda…om man nu kan det…och klipper den luftig samt klipper bort klematisen ända ned. Körsbärsträdet skall jag försöka att klippa ur ordentligt likaså. Inväntar tillåtelse att få "spruta"…
Jag suckar lite likaså. Återkommer i frågan.

Ja det är så ledsamt när man bemödar sig och det inte hjälper. Jag hoppas alltid att det nästa år ska bli bättre av sig själv på något magiskt sätt………..

Lade ju aldrig in länken till den danska artikeln med bilder om Grå Monilia. Här kommer den.