Mystiska bär
Jag undrar om någon här har koll på vilka bär som ätliga och giftiga.
Kommunerna planterar en massa buskar till höger och vänster runt dagisar skolor men som man ju inte riktigt känner igen och som man får passa barnen för därför man inte riktigt vet vad det är för buskar och bär som växer på dom.
Knasig ospecifik fråga kanske men ni fattar nog vad jag menar.
Mvh Altea

Normalt ska inte giftiga växter planteras vid lekplatser och det bör kommunen ha god kontroll över. Om det är så jämt vet jag inte. En vanligt planterad växt är svart aronia som jag har fått många frågor kring. Den är ett användbart bär till bl.a. saft. Bären är inte så särskilt goda att äta som de är. Det är en relativt ny växt. Ett annat användbart bär är häggmispel med goda bär som dock äts gärna av fåglarna. Andra ätbara bär är olika arter av hägg, havtorn, hagtorn, nypon, berberis, rönn, slån, fläder, paradisäpplen, rosenhallon osv. Giftiga bär bör man räkna att följande är: olika arter av try, liguster, olvon, idegran (fruktköttet är det enda ätbara delen på växten men fröet är giftigt om det tuggas sönder), tibast (mycket giftig) med flera.

Tack , Björnen återigen för ett kunnigt och bra svar.Jag skall leta bilder nu och göra en sammanställning om detta till dagis som omges av buskar med bär överallt . Det är inte så många där som känner till ämnet.
Själv tycker jag det är intressant för jag har länge funderat på vad man kan ta vara på och använda och hur.
Svart aronia lär vara en växt med bär som är mycket näringsrika. och äts för den sakens skull. Häggmispel, övrig hägg,berberis och rosenhallon känner jag inte till. Känner du också till hur man kan använda dessa eller om de överhuvudtaget är lämpliga för det.
Bär innehåller ju mycket antioxidanter som är dyyyyra i hälsokosten.
Mvh Altea :)

Rosenhallon är inte särskilt användbara, visserligen söta men aromlösa. Häggmispel är goda att äta och är väl också användbara till sylt eller saft, men fåglarna brukar hinna före. Hägg är kärva i smaken och användes en del förr till saft och färgämne. Berberis är C-vitaminrika men buskarn rejält taggiga.

Du får gärna fråga om konkreta arter men jag behöver foto på buskarna.

Tack björnen
Nu har jag ingen bild för jag är lite dålig på att lägga in bilder. Jag tror ändå att jag stött på Oxbär, mörka bär med mörkrött fruktkött. Kan man äta dom? de smakade ganska bra men var lite….torra.Jag hittade dom utanför dagiset ett stenkast hemifrån mig.
Jag hittade en del jnfo om oxbär men inget stod om bären var ätliga eller inte…konstigt..visst?
Om dom nu är ätliga, vad är brukligt att man gör med dem?
är dom nyttiga tror du ? Gillar fåglarna dom.

Jag tror jag lyckades få in en bild på Oxbär

Nu har jag varit ute o testat på mina bär i häggmispeln!!! Hoppas att magen reagerar bra. Det är säkert ingen fara, smaken var i alla fall ganska god.
Jag har ett helt underbart recept på likör gjord på häggbär, söligt att göra men ack så gott. Undra om man kan göra likör även på bären av häggmispeln