Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterpelargonerspeciella-krukväxter
Läst 7894 ggr
Altea
15

Hur övervintrar man pelargonior?

Hej, jag undrar om någon här har förslag och kunskap om hur man övervintrar pelargonior, inne och i förråd.

Jag är mycket förtjust i just dessa blommor men är inte så bra att få dem att övervintra. Har hört att engelsk pelargon är svår att få att övervintra och erfarit att hängpelargon är lite besvärlig.

Hur gör man med de pelargonior som man grävt ner i trädgården t.ex .

En god vän till mig har berättat att hans mormor tog upp rotsystemet och hängde sina pelargonior i förråd med roten upp  ner…men jag tycker det verkar vara en alltför fantastiskt metod.

Jag är jättetacksam för alla svar.

Mvh altea

Bjornen
0

Vanlig zonalpelargon kan hanteras mycket vårdslöst och är det inte alltför torrt kan de övervintas utan vatten på hela vintern. Engelsk pelargon, hängpelargon, Mårbacka pelargon och många andra pelargoner övervintras bäst i ett ljust fönster med rumstemperatur eller gärna svalare. De vattnas efter behov och ska inte vara i vila under vintern. Även vanlig zonalpelargon kan övervintras i ett normalt rumsfönster med normal vattning och en del blomning även under vintern. Önskvärt är något svalare än rumstemperatur men inte nödvändigt.

Altea
1

Men de som står ute i trädgården ? kan jag ta upp dom och plantera i en kruka tillsammans, i en större kruka med vanlig jord t.ex.

Bjornen
0

Om det är vanlig zonalpelargon kan de dras upp och förvaras i källare utan omplantering och då bör de stå ute så länge som möjligt och svag frost gör inget. Däremot bör de in innan stark frost uppstår (mer än -2 grader).

Vid omplantering i kruka bör det göras så tidigt som möjligt så att de hinner rota sig något i krukan före vintern. Bör härdas för inomhusklimat (inhärdas ? i motsats till avhärdning). Andra pelargonsorter bör planteras i kruka.

Altea
0

Tackar så mycket för alla svar Björnen, nu har jag äntligen klart för mig hur jag ska göra. Tack igen

mvh Altea

Anders 50
0

Jag har också hört om metoden att hänga upp pelargoner, och att det fungerar, men inte vågat pröva själv. Har numera inte så mycket av dessa, men då jag hade så övervintrade jag dem i min jordkällare, mörkt och svalt. Klippte ner dem på våren och planterade om. Mårbacka förvarade jag på så de fick mer ljus, men svalt. Men som sägs ovan, de kan hanteras ganska vårdslöst.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Yvette
0

Min mor brukade förvara blommor i matkällaren svalt med pappersstrutar över krukorna (antagligen för att hålla ljuset borta). Det var för att kunna spara julhyacinterna till nästa år och Pelargonerna hade hon också där över vintern. Men du har nog fått de svar du behöver. Så vitt jag vet är dom som sagt rättså tåliga.