"Potatis-fråga?"
På mina potatisplantor får jag en massa gröna knölar uppe i bladverket som ser ut som omogna tomater där dom hänger. Vad är det? Varför blir det så? Kan man ha dom till något? Är det någon som kan svara på ngn av dessa frågor? Tack!
Det blir frukter efter blomman på en del plantor. Jag fick en del här också i år. Jag fick lära mig som liten att de var giftiga. Vet ej om det är sant, men ganska säker på att så är fallet.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Allt går att äta men vissa saker äter man bara en gång. Potatisens frukter som liknar små tomater är liksom resten av plantan giftig. Det sägs at tdet var därför potatisen inte blev populär i början när den odlades i Sverige för många åt frukterna av misstag och mådde väldigt dåligt efteråt.

Det är joläpplâ i motsats tä Jolpärôr sä unnôr jolâ. Allt som är grönt är giftigt på potatisen med hög solaninhalt och dessutom inte gott heller. Men allt är giftigt i stora doser liksom rent vatten om man dricker 10 liter på kort tid. I frukterna finns fröna som kan sås och då blir det oftast nya sorter. Vissa sorter ger vissa år rikligt med frukter medan andra ger sällan frukter (T.ex. King Edvard).

Hittade en vildvuxen påse potatis i mitt skafferi i våras. Det var långa groddar på dom så jag slängde ner dom i jorden. Dom har blommat rikligt och så kom det massor av sådana "tomater" på dom. Hade väll något ringande i bakhuvudet…antagligen har jag också liksom "890-3" fått det sagt till mej som barn att dom var giftiga. Däremot måste jag genast underöka vad som finns i dom. Potatisfrön…intressant! Så sant som du säger Björnen, allt är giftigt i för stora doser. Liten mängd ger ofta ett stimulantia eller det som inte tar död på en gör en starkare var det en kvinna som sa till mej nyligen och det stämmer rätt bra. Man skulle kunna säga att allt hänger på doseringen!….kanske inte vi nordbors starkaste sida att dosera rätt om jag tillåts generalisera lite. Nu gled jag iväg från samtalsämnet. Potatis…alkohol…fast inte så långt? Tack för svaren.