Frösådda höstperenner
Sådde du några fler perennfröer under högsommaren för att få småplantor som ska blomma nästa år?
Jag har aklejor, bolltistel, riddarsporre, fjädernejlika och röd rubeckia på gång. Plantorna har grott tillräckligt för att få stå i egna små krukor i växthuset. Och då brukar det ta fart. Hoppas på att de ser hyfsat kraftiga ut i slutet av den här månaden.
Tänker plantera ut dem i det nu tomma potatislandet och täcka med litet halm och löv. Vill det sig så har jag växter för att fylla hål i rabatterna framåt försommaren.
Nej det gjorde jag ej! Hade inga perennfrön att så då eftersom min mysteriska påtburk med fröer fortfrarande är borta sedan förra året.
Men jag skall så några under vintern och sedan under nästa sommar istället. Hoppas jag bara har tid med det.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Jodå, inte kunde jag låta bli att så en massa!! Nu står en massa lavendelplantor, ett gäng stockrosor, fingerborgsblommor och salvior i växthuset och väntar. För någon månad sedan planterade jag ut dubbla prästkragar, aklejor och lupiner i min ena jordfyllda kallbänk, där ska dom få stå till våren med lite löv på huvudet. Dom som står i växthuset ska jag oxå plantera ut snart i min andra jordfyllda kallbänk, nu är ju alla morötter och rädisor uppätna (det var vad jag sådde i grönsaksväg i år..) så nu är där plats till dom små liven. Jag hoppas mycket på lavendelplantorna, tänkte ju ha dom som kanthäck till min rosa rosrabatt, även om det är några år dit givetvis!

#2 Oj vad du var flitig. Frösådde fingerborgsplantor förra året. En del blommade redan samma sommar. I somras blommade det här och var och nu på hösten ser jag mängder med frösådda plantor överallt i rabatterna. Funderar på om de planteras ut till sina rätta platser NU eller om de kan flyttas i vår. Just nu är det lite svårt att se var jag vill ha dem, eftersom det är lite trångt.

Flytta dom till våren tycker jag, då har du kanske lite bättre översikt? Om du kommer ihåg hur det såg ut till våren vill säga, jag har varit jätteflitig med kameran, just för den sakens skull. Annars minns jag inte alls och så det ser precis lika plottrigt och rörigt ut nästa år som det gjort i år på sina ställen! *ler*
Men sen å andra sidan, jag älskar blommor och älskar att så, varför spara på blomster prakten? Jag försöker strykturera upp en rabatt i taget, nu är det rosa-rosenrabatten som gäller nästa år, så får övriga rabatter se lite oorganiserade men härligt blommande och doftande ut så länge..

Försöker också vara flitig med kameran just av samma anlednng som du. Innan dess så stod jag i maj i mina glesa rabatter och tyckte att jag måste skaffa nya plantor. Minnet svek mig varje vår. Men nu finns bildbevis!