Jaha, då var det klippt! Igen...
Tittade lite på Christinas länk till hennes klematis. och genast var ju Ha-begäret där!! Södertälje och Warszawska Nike var ju underbara! Undras om man inte skulle ha en klematis tillsammans med Flammentanzen? Och vid vår lilla kaffehörna som min man gjorde klart nu i sommar är det ju givet med en, det ser jag ju nu…
Det är lite som min man säger; "Måste du surfa runt på alla dom där trädgårdssajterna? Det bliir såå dyrt!!" 

ÄVen jag är sugen på Södertälje efter att ha varit där och tittat jag med. ;-)
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Mina 3 trevligaste denna sommar har varit: Jackmanii, Viticella och Viticella "Polish Spirit".
I fortsättningen kommer jag bara att köpa Viticellor och senblomande stora. De blommar på årsskotten och kan klippas ner helt på våren - praktiskt då alla "bor i hop" med Rosor.
*** Qui vivrqa verra ***

Vill också ha fler viticellor. Polish Spirit ser läcker ut och gärna den rena arten viticella.

Å, jag skulle vilja sätta några doftande klematis. Tack för tipset på Betty Corning. Har någon tips på andra doftande klematis?
Clematis vitalba 'Summer Snow' doftar lätt. Den är EXTREMT starkväxande, så det är rejäla stöd som gäller. Min växer i plommonträdet och den växer från marknivå till toppen på en säsong. Men den är fin och doftar som sagt.
Bilden tagen idag 2 september. Den har varit i blom sedan början av juli…
*** Qui vivrqa verra ***

Jag har också Summer Snow men satte den dumt nog mot huset vid terrassen. Måste nog flytta på den eftersom den slingar sig över alla stolar och bänkar och grillen och jag vet inte vad……. Kan alltså intyga det där om växtkraften.