Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2184 ggr
Christina
0

Kryddträdgården

Har ingen egentlig kryddträdgård men i en del av kökslandet har jag övervintrad timjan, citronmeliss och mynta. Pepparmyntan har tagit över förstås, eftersom jag inte haft den åtskild. Tänk på det du som ännu inte planterat myntor att de gärna bör stå i en nedgrävs kruka, annars sprider de sig alldeles förskräckligt med långa revor.

Äppelmyntan däremot verkar inte ha överlevt vintern. Så har jag en curryplanta, som jag inte är så förtjust i. Ett impulsköp för två år sedan.

Persiljan förökar sig själv. likaså min gräslök och dill har jag just sått. Oreganon växer vilt har och var.

Vad odlar du för kryddor?

flaxss
0

jag har ett litet kryddland plus några kryddor bland perennerna

jag odlar

Kamomill,grå-krydd-back-citrontimjan,citronmeliss,kungsmynta,frilands  rosmarin,lavendel,stenkyndel,stäppsalvia,kattmynta ( nepeta ),kantnepeta vit,lager,myrten,brokbladig kirskål . hmm hoppas jag kom ihåg alla .

Tilda
0

I mitt kryddland finns timjan, salvia, oregano, mynta, citronmeliss, gräslök och luftlök. Persilja och dill har jag i grönsakslandet. Basilika odlar jag i krukor. I år har jag också satt några korianderfrön i kruka, få se vad det blir, 3 plantor tittar redan fram.

SannaHolmgren
0

Jag har persilja, krusbladig och slätbladig, dill, kungsmynta, fänkål, basilika i krukor, vanlig libbsticka och skotsk libbsticka. Jag har kamomill, pepparmynta, myskmadra, citronmeliss och någon förvildad myntasort som gör att gräsmattan doftar ajax. Och så en en^^ plockar egna enbär som jag använder i matlagningen någon gång om året. Med flera, finns säkert mera som jag har glömt bort.

SannaHolmgren
0

Javisstja jag kom på några till direkt. Temynta, salvia olika sorter. Gräslök. Backtimjan. Lavendel.  Oj. Har jag så mycket?

siddelina
0

Olika sorters timjan, oregano, gräslök, mynta, rosmarin, citronmeliss, lavendel, kattmynta

zzaga
0

Oregano, timjan, citrontimjan, citronmeliss, kattmynta, rosmarin, mynta, lavendel, spanskkörvel, salvia, libsticka, pepparrot, kummin, basilika, thaibasilika, angelicka och säkert mer som jag inte minns:)  Kryddor är kul!!

miffo
0

Funderar på att plantera en perenn kamomill, nån som vet om det finns en lämplig sort till Sundsvallsområdet.

Bjornen
0

Vanlig kamomill är bara ettårig. Däremot är den romerska kamomillen ofta en kortlivad perenn med lite tveksam härdighet. Jag har provat den några gånger med dåligt resultat.

miffo
0

#8 Ok, då kör jag på med den ettåriga. Den frösår sig själv ganska bra.

miffo
0

Nån som provat att ha kamomill i kruka, måste gardera mig lite på fall jag inte får tag på odlingslott nästa sommar

flaxss
0

mina Kamomill lever i 2-3år sedan dör dom . först är den grön sedan svag blommning sedan en jätte blomning sedan dör dom och frösår sig . så jag tror mer att den är tvårårig än ettårig .