Sticklingar
Med risk för att bli idiot förklarad, hur tar man sticklingar?
/Amanda

På vanliga krukväxter typ pelargon tar man lämpligen och skär av en stickling precis nedanför ett blad och tar bort bladet och ev. ytterligare något blad och sedan sätter sticklingen i lte sandblandad jord. Själva sticklingar bör ha minst ett bladpar och helst två kvar på sticklingen. Sticklingar kan också tas av de flesta buskar och lättast med olika sälgarter och även vinbär. Bland buskar är det ibland lättare att få rötter på färska skott och ibland på förra årets skott, lite beroende på art. Vissa krukväxter kan också förökas med blad.
Jag lägger ut en särskild artikel om att ta sticklingar.
tack!

He he… Jag gör ju säkert inte rätt med mina krukväxter…brukar skära av "kvisten" på ett "brytvänligt" ställe och sedan placera den i vatten tills det kommit rötter, efter det planterar jag den… Tog skott på en Novemberkaktus och den står i full blom i ett vattenglas…
Funkar det att ta sticklingar av jordgubbar/smultron? Kan man ta på Rosor planterade i år? Ska man sätta rossticklingar i vatten eller dirket i jorden? Hur gör man med svartavinbär?
Sen är det så att grannens rabarber har supertjocka rötter som har skjutit över till våran sida. Kan man klippa av en bit av en rot, stoppa i en kruka och hoppas att ngt kommer upp? Eller hur gör man när man delar rabarber?
Många frågor jag vet, hoppas på svar på ngn av dem iaf :o)
/Amanda

#4 Mina jordgubbar brukar skicka ut revor. På dom blir det sedan en liten planta. När jag tycker dom växt till sig lite och fått bra rötter och så, så klipper jag av revan från moderplantan.
Svartvinbär kan man böja ner en gren mot backen och kupa lite jord över (alltså inte i toppen på grenen utan mitt på den) Den skjuter rot och då är det bara att klippa av från moderbusken.
Rabarber brukar gå bra att dela (för mig iaf).
Hoppas du förstod nåt av mina konstiga förklaringar..:)

Idag förökas jordgubbar huvudsakligen med sticklingar från moderplantan (slaktning av moderplantan). Normal förökning för privatbruk är att ta revplantor.
Sticklingar kan tas på Rosor som måste stickas i sandblandad jord. Det är svårt att lyckas med rossticklingar och vissa sorter kan endast bilda rötter någon enstaka vecka under året (pimpinellrosor). Från rotäkta Rosor kan rotsticklingar tas och sätts lämpligen i kruka eller också tas de sent på hösten och sätts direkt i jorden.
Svarta vinbär kan tas som sticklingar och sätts direkt i kruka eller genom avläggare (#5).
Rabarber delas genom att en del av roten med blad sätts i kruka eller direkt på friland. Lättast tidigt på våren eller sent på hösten med plantering direkt på friland.

Nån som vet hur man gör med lavendel, har en planta jag gärna vill föröka. Hört att man kan ta sticklingar.
Hur gör jag? Kan jag sen driva upp dom inomhus under vintern?
Bor i Sundsvall

Nog går det att ta sticklingar av lavendel, men att driva opp de under vintern låter mycket svårt. Sticklingar tas bäst på våren och försommaren. För bättre resuktat lyckas nog klacksticklingar (en markstickling som får något av roten med) allra bäst. Vid dåligt ljus utvecklas inga nya rötter och för vintern betyder det nog att de ska hållas vid liv under vintern för att under våren bilda nya rötter.

#8 Tack för svaret, då får jag lugna mig till våren