Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 7289 ggr
Ticka
0

Föryngring eller slakt?

En bekant till mig gav sig på en förvuxen friväxande häck med rosen Spirea. Hon hävdade att de var helt ok att kapa ner dem till en stubb på ca 30 - 40 cm höjd, därmed klipptes alla blad bort. Nu ser det inte klokt ut, som en brun stubbåker.

Ni som har erfarenhet, kommer Spireorna överleva?

Jag ville vänta till våren och göra en föryngring genom att klippa ner busken till marken och låta den komma upp på nytt.

ANNIA
0

Jag har för mig att det är rosen spirea jag har. Blommorna är lite rosa aktiga och lite konformade eller hur jag ska beskriva dom.

Jag har läst nånstans att dom egentligen ska klippas efter blomningen, men tror inte det spelar nån större roll. Men om man klipper ner den så tycker jag att det är bättre att ta den så långt ner som möjligt.

Jag har klippt ner min två gånger och det rejält och den har överlevt för det kommer hela tiden nytt. Jag har precis nu i år bara klippt bort det buskiga som hänger ner så det ser ganska brunt ut nu. Eftersom det gröna bara finns upptill nu.

Jag har inte brytt mig om tidpunkt utan tagit ner den när jag kände för det.

Bjornen
1

Väletablerad buskar av rosenspirea kan beskäras när som helst under året och det bör ske vid markytan. Vårblommande spireor beskärs bäst direkt efter blomningen för att mista så lite blomning som möjligt. Rosenspirea blommar även på årskotten och den allra bästa tiden för beskärning är senhöst, vinter eller vår, vilket ger så liten förlust av blomning som möjligt.