Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2530 ggr
Christina
0

Ettåringar som återkommit

I år har en hel del ettåringar från förra sommaren frösått och sig återkommit. Rosenskäran brukar dyka upp överallt men det här är första gången som jag fått såväl förra årets tobaksblommor som purpurvindan samt massor med krasse att komma igen. Blev mer än förvånad när de dök upp.

poja
0

Hos mig kommer bara lejongapen. Men tobak och rosenskära har aldrig frösått sig.

Tilda-T
0

Har säkert med den milda vintern att göra. Fröna får lättare att överleva. Jag har lejongap som har självsått sig i 3 år nu och jag bor i Sundsvallstrakten.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Självsådderna kommer på litet lustiga ställen. Här mellan stenplattorna framför huset.

Bjornen
0

Den milda vintern har nog ingen orsak i att många har frösått sig själv. Det är snarare den periodvis varma våren.

Torparmor
0

För två år sen växte det upp en jättstor planta i ett torvblock, inga blommor. Förra året visade det sig att det var ett Kungsljus. I år är det Kungsljus överallt i trädgården. Men det lustiga är att Kungsljusen växer som ogräs överallt inom de närmaste 4 milen runtomkring. Utanför det här området finns inte ett Kungsljus. Såg inga Kungsljus förr heller bara Lupiner, vilka också har spritt sig otroligt snabbt.

Lejongap älskar jag för dels frösår den sig alltid och sen blommar den ju så långt in på hösten. Ställde förra sommaren ut en liten inomhuskruka på altanen. När det var dags för höstinflyttning hade ursprungsblomman gett upp, men en liten Lejongapplanta var på gång. Den började blomma i maj och har blommat sen dess. Nya stänglar och blommor kommer hela tiden, trots dåligt med jord.

Fler av mina perenner som Röd Rudbeckia,  Allium, Stor orange Vallmo, Rysk Martorn och Bollvivan frösår sig själv i rabatterna och även på grusgångarna.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

kickboard
0

På pappas grav hade jag förra året planterat små enkelblommande sommarnejlikor och döm om min förvåning när hälften av dem kom upp på nytt på våren. Det är möjligt att de kan vara fleråriga i ett annat klimat men det har aldrig hänt för mig tidigare.

dolfen
0

När jag hade grävt och sållat jorden i ett rabattavsnitt där det vart mycket kirs, kom det upp massvis med nicotiana. Blev jättefint! Glad

En lite småknäpp tanke som dök upp… var att det var trädgårdens sätt att säga: Tack för allt och hej då! Glad Gråter

Flört

Bjornen
0

De flesta arter av kungsljus är tvååriga. Sommarnejlikor övervintrar ofta. Frön kan bevaras lång tid i jorden hos en del arter. Bolmört kan "övervintra" i 800 år medan jättebalsamin måste gro varje år.