rödbladiga växter
Någon som kan ge mig förslag på växter med röda blad…kan bara alunrot och kärleksört :)
Såg ett rött fjädergräs på plantagen, men är de härdiga i zon 3? :/

Ängsnäva, vårtörel, mandeltörel, ytterligare törelarter, taklök, silverax, Arismaea, groblad, rostflockel, hampflockel, astilbe, fyrväppling, blodbräken, kopparstarr, blodgräs och jungfruhirs är några perenna växter som finns i mer eller mindre rödbladiga former. Därutöver finns en mängd träd och buskar med rödbladiga former.

Alunrot

Hej Christina!
Måste bara få fråga dig mera om din röda Oxalis.
Är den härdig ute i en rabatt, menar du? Tål den full sol och torrt?
Jag trodde den var en krukväxt bara. Tack för tipset att ha den ute! Men klarar den vintern? Täcker du den?
Jag har min i kruka som jag har ute på sommaren och övervintrar i uterummet i +5 grader helt torrt under vintern.
Den är underbar och problemfri. Bara att ta fram och börja vattna igen i maj! Och mycket vacker. Vad mer kan man önska sig?
/Annalina

Det finns flera olika rödbladiga arter av oxalis. De enda som är helt härdig i vårt land är krypoxalis (Oxalis corniculata) och klöveroxalis (Oxalis fontana). De uppfattas ibland som ettåriga men övervintrar med rizomer. Arterna är ganska lika och kan vara svåra att skilja åt. En del andra arter är krukväxter med rizomer eller knölar och kan lätt övervintras torrt och frostfritt. Jag tror att Christinas oxalis inte är någon av de två första.