Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 1455 ggr
Christina
0

Tomater, tomater, tomater

Tomater, tomater, tomater…Hjälp vad gör man med dem alla? Nu mognar våra körsbärstomater i en rasande fart. Tänk att det är så roligt med de första femtio men sedan ………

KittenDeVille
0

Jag står inför liknande situation med många tomater på g. Funderade på att göra nån typ av inläggning…kanske tomat-chutney! Eller kanske baka av tomaterna i ugnen med lite salt och peppar och olja och sen kan man lägga in dem med lite vitlök och kanske nån ört i vackra burkar och fylla upp med olivolja! Kanske kan va nåt!? Eller en jättesats med tomatsås och bunkra upp i frysen till nån kväll när magen kurrar och man har idétorka……

Christina
0

Det vattnas i munnen redan. Baka i ugnen med salt och peppar och olja och lägga in dem … låter underbart. Trevlig gåbortspresent också.

Förra året torkade vi massor. Har fortfarande kvar av dem, trots att jag tycker vi använt dem flitigt, så det behöver vi inte göra just i år igen.

Nattviol
0

Du kanske kan göra ratatoille med tomater, lök, vitlök, squash och paprika och frysa in i lagom portioner. Gott att plocka fram i höst!

MaMaMade
0

Hur torkar du/ni era tomater? Tid etc…

Therese-jhfd
0

#4 - Mycket bra fråga.

Jag skulle också vilja torka lite tomater men behöver också veta hur.

//Therese

Christina
0

Vi torkade våra på svag värme i ugnen. 60-70 grader me ugnsluckan på glänt. Tog vanligtvis en hel natt eller ca tio-tolv timmar.

Har dem förvarade i små Höganäskrukor med tyglock - luftigt alltså. Och tar fortfarande av dem till matlagning och de smakar utmärkt efter nästan ett år.

Therese-jhfd
0

Tack för ditt svar Christina. Känns bra att man kan ta tillvara på alla dessa tomater som man plockar in dagligen.