Tomater, tomater, tomater
Tomater, tomater, tomater…Hjälp vad gör man med dem alla? Nu mognar våra körsbärstomater i en rasande fart. Tänk att det är så roligt med de första femtio men sedan ………
Jag står inför liknande situation med många tomater på g. Funderade på att göra nån typ av inläggning…kanske tomat-chutney! Eller kanske baka av tomaterna i ugnen med lite salt och peppar och olja och sen kan man lägga in dem med lite vitlök och kanske nån ört i vackra burkar och fylla upp med olivolja! Kanske kan va nåt!? Eller en jättesats med tomatsås och bunkra upp i frysen till nån kväll när magen kurrar och man har idétorka……

Det vattnas i munnen redan. Baka i ugnen med salt och peppar och olja och lägga in dem … låter underbart. Trevlig gåbortspresent också.
Förra året torkade vi massor. Har fortfarande kvar av dem, trots att jag tycker vi använt dem flitigt, så det behöver vi inte göra just i år igen.

Du kanske kan göra ratatoille med tomater, lök, vitlök, squash och paprika och frysa in i lagom portioner. Gott att plocka fram i höst!
Hur torkar du/ni era tomater? Tid etc…
#4 - Mycket bra fråga.
Jag skulle också vilja torka lite tomater men behöver också veta hur.
//Therese

Vi torkade våra på svag värme i ugnen. 60-70 grader me ugnsluckan på glänt. Tog vanligtvis en hel natt eller ca tio-tolv timmar.
Har dem förvarade i små Höganäskrukor med tyglock - luftigt alltså. Och tar fortfarande av dem till matlagning och de smakar utmärkt efter nästan ett år.
Tack för ditt svar Christina. Känns bra att man kan ta tillvara på alla dessa tomater som man plockar in dagligen.