Rosentak
Det var inte egentligen planerat så men klätterrosorna vid terrasstolparna söker sig under taket. Putsar bort det nödvändigaste efter blomningen. Men jag lovar - just nu är terrassen ett enda stort doftrum.
Det är en kombination av Valdemar och Hybrida och så några Alchymist som smugit sig in. Utanför taket kommer blomningen igång först om ytterligare en vecka eller kanske t.o.m. två.
Helt underbart ser det ut - vilken blomprakt!
Numer pensionär i Nynäshamn

Jisses! Det var sådär jag ville ha det på min farstubro, innan drömmarna grusades när hundarna grävde upp min Sympathie förra året. Har inte kommit till skott att plantera en ny klätterros där än.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Åh, så fint. Vilken känsla det måste vara att sitta under det rosentaket!
väldigt vackert.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Otroligt härligt! Njuuuuuut av dofterna!
Jag blir sugen att få min nya rosenpergola så där fin
Numer pensionär i Nynäshamn

Åååh vilket fint rosentak. Själv kämpar jag med att få Rosor att klättre på bågar 5 st som ska bli en rosengång.

Hur lång tid tar det för rosrna att bli så högväxta? Ser alldeles underbart ut!

De två rosorna är tre resp fyra år.

Vilken växtkraft! Ja, med gödning och vattning kan det gå fort. Inte behöver man vänta mer än max tre år på att få en bedövande blomprakt och kraftiga buskar. Det största misstaget många gör - jag t ex - är att sätta de små ynkliga plantorna för tätt. Följ rekommendationerna och ge dem rikligt med livsrum från start. Fyll ut med ettåringar om det tomt och ödsligt ut mellan plantorna.

Hösten är en bra tid men även tidig vår. Sent på hösten då bladen fällts är allra bäst.
Jag brukar flytta Rosor på hösten medan jag har i färskt minne hur tätt de står. Väntar jag till våren ser det så glest ut igen. Se på bilderna i det här inlägget och nästa så förstår du vad jag menar.
Åh, jag blir så sugen på att göra en pergola. Tyvärr har vi så mycket rådjur att man tappar sugen . Så fort en knopp dagas får man hänga över nät och ha sig för att få ha dem ifred. Det har blivit att jag bara planterar sånt som jag märker att de små gynnarna inte gillar. Men Rosor är magnifika när de blir sådär maffiga.

Ja det är trist när rådjuren är framme. Jag har tyvärr också fått dovhjort i min trädgård och de äter allt. Guskelov har jag nu så mycket att det blir över lite till mig :)
Men det är inte roligt när de tar de späda skotten på de nyplanterade rosorna som man går och väntar på……..
Bilden är från förra våren men tyvärr är djuren kvar. Och har blivit fler.
Wow dovhjort, de var ju ganska fina…. men det räcker ju att se dem på håll!! För tillfället håller rådjuen mest till hos grannen som har ett helt buskage av vresrosor. I våras hade vi dessutom första parkett när det var fölning på gång(heter det så?). närmsta grannen är sommarstuga så där kan de härja fritt tidigt på säsongen. Det var ju rätt sött att se ett kid komma till världen, men de växer ju fort upp och äter upp trädgårdarna de oxå…

Trodde vresrosorna fick vara ifred för rådjuren. Men det är kanske bara en önskedröm. Jag satte vresrosor i ytterkanten av trädgården och de har inte djuren varit på, men kanske är det bara för att de tre steg längre in hittar söta goda gallicor och reomontanter.
Nej då, de är tydligen smaskiga dom med. Vi hade en häck med vresrosor när vi flyttade hit och då var de här med. Sen tog vi bort dom och då flyttade de till grannen
Eller hur… jag hänger med
Och vad gör vi sen… en Runar??

Jag misstänker att jag innerst inne tycker de är rätt söta. Och varje gång jag har långväga gäster från storstäder i länder där man bara ser vilda djur på Zoo - ja då är jag riktigt stolt att kunna visa upp dem.
Jo, jag hade nog haft svårt att skjutan en när det väl gällde..
Jag körde över en grävling härom dagen. Mitt första djur som jag kört på. Det var inte roligt. Det kom en som jag lyckades väja för… för att i nästa sekund köra över hans kompis. De kom i par. usch, och när jag gick ut för att se om den var död så hörde jag kompisen ropa i skogen…. Det var inte roligt!