Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 9829 ggr
Gojkan
0

Blast på squash

Har hört att man kan använda blasten på squashen. Någon som har recept?

Halvdansken
0

Blasten vet jag inte, men blomman.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gojkan
0

Vad gör du med blomman?

Tilda-T
0

Fin att dekorera sallader med!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Gojkan
0

OK, jag förmodar att de är ätbara och det tycker jag blasten vore också. Kan tänka mig att den går stuva som spenat eller förvällas och användas till dolmar. Kan ju inte vara farligt att testa, tycker jag

Tilda-T
0

Testa så får vi höra hur det gick, jag har otroligt mycket blast på mina squach just nu!

Anders 50
0

Är det inte vanligt med mjöldagg på squash bladen ?  jag tycker att mina alltid blir lite gråfläckiga efter ett tag.
Otroligt vad de växer nu!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Har för mig jag såg Nakna Kocken doppa blast/blomma i smet för att snabbt fritera dem som snacks i ett program en gång

Gojkan
0

Nu har jag stuvat som spenat. Förvällde 15 min innan. Blev något strävt i konsistensen men smaken var god.

Skall pröva att göra dolmar också i veckan som kommer

Tilda-T
0

Bra att du testar gojkan så slipper jag, hoppas du delar med dig av resultatet.

Tycker att mina blad verkar vara lite sträva och taggiga, dom ser inte goda ut!

Anders 50
0

Skulle aldrig våga äta mina blad. Väntar på testresultatet.   Glad

Tilda-T
0

Jag har  dessutom fått någon gråvit beläggning på mina dom sista dagarna som inte alls ser aptitlig ut!!

Gojkan
0

Lite sträva och "knottriga" är mina blad också, och det finns ju kvar en antydan till det även när de är förvällda. Jag har ingen mjöldagg på mina. Magen har inte reagerat så jag tror inte det kan vara farligt att förtära blasten. Dolmar inte gjorda än.

Anders 50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man kanske ska ta bladen tidigt på säsongen, innan de har växt ut riktigt. Jag får alltid lite mjöldagg på mina när de vuxit ett tag. Eller är de grå fläckarna inte mjöldagg ? Nån som vet ?

Åsa S
0

De där silverskimrande vita fläckarna på bladen är INTE mjöldagg många squasharter har såna blad naturligt de ska se ut så, vill du inte ha såna blad får du odla sorter med helgröna blad.

Får man mjöliga fläckar på bladen = mjöldagg kan man bromsa angreppen med såna enkla medel som ex. att spruta växterna 1-2ggr i veckan med mjölkvatten. Ofta kommer gurkmjöldaggen som går på squash och pumpor också senare på säsongen, svampen brukar inte övervintra i sverige mer än möjligtvis i skåne under milda vintrar så det tar ju ett tag för svampen att transportera sig upp genom sverige.

Anders 50
0

#14 Tack för det svaret ! Har alltid odlat denna sorten för den har gett bra skörd. Brukar bara ha en eller två plantor. Ska prova en annan sort nästa år.

Gojkan
1

Nu har jag testat att gör dolma. Inget vidare bra. Bladen "sticksiga"

Tilda-T
0

Förstod nästan att dom skulle vara lite för stickiga, snällt att du testade!Flört

[Norum]
0

*15 Dom som det blir så goda att sylta! Varför ska du byta? En vän till mig brukar säga att man inte ska ändra det som fungerar… Eller har du problem med dom?

Anders 50
0

#18 Jag har ätit syltade av den idag och den sorten behåller jag. Planen är att prova en sort till.

Har du ett recept på syltade så kan vi byta, så får vi se vilket som är godast. PM:a det.