Solrosor
Har ni fått några höga i år? Den här står i fuktig mark och är nog den högsta jag fått fram nånsin. De närstående har redan blommat ut och nickar tungt med sina fröansikten. De förgroddes och sattes ut som plantor. De som är frösådda direkt på friland hos mig (dvs fågelmat som spillts här och där) har just börjat blomma.
Den här höga har jag tjudrat mot trädet bakom för att den inte ska falla omkull om det börjar blåsa igen.

Har ett litet gäng på balkongen som står och tisslar och tasslar med varann (ser det ut som) men än har de inte slagit ut. Ska rapportera när de är färdigväxta.

Kul - ser fram mot måttstocken!
Jag upphör aldrig att förvånas över att ett litet frö i kombination med jord och vatten kan utveckla sådan kraft.
Christina: Vi har en som snart skall börja blomma, men så DÄR stor som er är den ej.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Fast inte alla blev så stora. Märkligt hur två bredvid varandra kan bli så olika i höjd.

Wow! Magic Roundabout gillar jag skarpt! Skall se om vi kan få tag på frön av den till nästa år för min man älskar solrosor.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Jag brukar inte själv plantera solrosor utan fåglarna har "allitd" sett till det med sin vinterutfodring men i år kom det inte en enda blomma 

Vilken tokig blomma! Har den någon nytta av att bli så lång?

En nytta är att det blir mycket till komposten
.
Men den måste ha ett skäl till att vilja nå så högt. Läst att de hör hemma i Nordamerikas lövskogsområden och kanske strävar de alltid att höga sig över angränsande buskage.

#16 Den var fin. Jag tänker också sätta fler busksolrosor nästa år. Satte några Magic Roundabout och blev alldeles häpen över hur länge den blommar.
Magic roundabout, är den en buskig variant? för den verkar för stor för att vara det. Den lilla buskiga jag visade går en bit över knäna i höjd.
Är det lätt att hitta frön till Magic Roundabout?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

#18 Köpte mina frön på postorder från Odla.nu i våras. Kan inte tänka mig att de är särskilt ovanliga. Och - ja - den är buskig och hög. Så här stod det i reklamen: 'En ny häftig sort med tvåfärgade blommor på höga, flerstammiga plantor. Passar som bakgrund till större rabatter. Fin till snitt. Höjd 180 cm. 20 frön'.
Då skall jag kolla med Odla.nu :-)
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4