Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettbyta-sälja-köpa
Läst 3904 ggr
Pia
0

Handelsträdgård kontra Hötorget

När man går runt på en fin handelsträdgård brukar man ju oftast bli så inspirerad och sugen på att köpa lite nya plantor. Man blir måhända lite prisblind och tycker det mesta runt en 50-lapp är prisvärt.

Så går man en vända på t ex Hötorget (som med sitt namn får symbolisera lite "billigt krafs", kanske helt oförskyllt, men…) och ser samma växter men till halva det priset man betalade på "fina trädgården". Och de kan se minst lika frodiga och pigga ut, de små gröna liven.

Nu tänkte jag höra vad er erfarenhet av detta är, är växterna på en handelsträdgård mycket bättre än på "billiga gatan"? Att billigt i längden blir dyrt s a s.

Christina
0

En plantskola ska ha plantor som drivits upp på rätt sätt: dvs att de frösår och sedan skolar om plantorna från småkrukor till större krukor, där de sedan får stå och växa till sig i sin 'rätta' takt. Och inte satt sticklingar direkt i den kruka som de sedan säljs i.

I alla fall är det vad man vill tro på, när man betalar rejält. Sedan har jag blivit grymt besviken på en del plantskolor. T ex Plantagen och Hortus på Värmdö har ofta haft sekunda kvalitet och då kan man lika gärna köpa på torget. Jag köper faktiskt ofta på torget (det blir oftast Norrmalmstorg i Stockholm) när jag hittar billiga plantor avsedda för balkonglådor. Har de perenner (t ex Lavendel och Riddarsporrar) kastar jag mig över dem.

En 'riktig' plantskola ska dessutom ha växtgaranti - dvs ge dig en ny planta om du kommer och klagar inom ett år. Kanske är detta det viktigaste kännetecknet.

Christina
0

Under länkar har vi satt igång att samla namn på plantskolor som har upplevts som bra leverantörer av medlemmar på sajten. Inriktningen har varit på sådana som säljer på postorder.

Det vore intressant med kommentarer kring handelsträdgårdar och andra butiker där vi hittat bra plantor. Det kan säkert variera mycket beroende på intresse och kunskap hos föreståndare/ägare. Jag har t ex hittat bra och billiga plantor på Coop Bygg och Trädgård på Värmdö, medan jag tycker att de ser mindre bra ut i samma butik i Bromma.

Jag har också två somrar i rad stoppat ner basilikakryddplantor från dagligvarubutiken i blomkruka utomhus med riktigt gott resultat. Och detta trots att det står på plastomslaget 'obs detta är ej en krukväxt'. Ni vet sådana där små kryddor som finns i grönsaksdiskarna. Hade de dött för mig hade jag heller inte klagat, så det fick bli trevliga överraskningar att de faktiskt växte.

Pia
0

Vilket bra svar, Christina:)

Just det, växtgarantin, men den har jag bara sett på Plantagen - kanske det ställe där de gör en riktigt stor sak av det…

Anledningen till att jag började fundera över detta var att jag köpte tre höstastrar på Zetas, veckan därpå ser jag likadana, frodiga på Hötorget för halva priset… Nu bara måste jag ju köpa några där också och utföra ett experiment kring det hela…:)

Norrmalmstorg för perenner, det skall jag lägga på minnet…

Christina
0

De har inte särskilt många perenner. Utbudet är till för gåbortsbuketter och balkonglådor. Men det de har är riktigt hyfsat.

Lycka till med astrarna. De kan ju bli riktigt bra!

cat-malou
0

Ligger säkert mycket i det du säger i #2 om intresse och kunskap. Man brukar ju t ex om matvarubutiker att när man ska se om det är en bra affär så ska man kolla hur de sköter blomsteravdelningen och frukt- och gröntavdelningen, det är ett bra betyg på hur övriga affären sköts.

Just nu funderar jag på om jag ska ta mitt presentkort på 100:- och gå till den dyra "fina" blomsteraffären och köpa en krysantenum att ställa vid trappan, den fanns i två storlekar dels 75:- och dels 135:-. Eller ska jag ta fram plånboken och köpa på Blomsterlandet där samma storlek på planta ligger på 49:90 resp 99:-. Jag är inte övertygad om att den dyra affären har bättre plantor men ändå så måste jag ju nån gång utnyttja mitt presentkort…

Pia
0

Idag blev det investering i tre stora astrar á 25 kr på Hötorget, de ser riktigt fräscha ut. Skall plantera dem bredvid de andra tre från "fina handelsträdgården" så man riktigt kan jämföra dem…:)

Christina
0

25 kr styck låter billigt - måste ta mig dit i morgon själv

Pia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja gör det, det fanns mååånga att välja på!

Skulle egentligen ha tuppkammar och rävsvansar också, de sålde ut sådana förra året och de höll såå länge i lådor och krukor inpå hösten. Tyvärr fanns inte det ståndet kvar på Hötorget nu längre…:/

Christina
0

Hann inte idag - får bli i morgon - jobbar på Skeppsbron så jag har låååångt till Hötorget.

Pia
0

Oj ja, det låter verkligen låååångt det…:) Kanske, kanske finns det några plantor kvar till imorgon ändå…