Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 9581 ggr
missempty
0

Vad är detta för ros?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag är nybörjare på Rosor (kan absolut ingenting om dem!) så undrar jag vad det här är för ros som jag har i min lilla rabatt:

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=edb65bd7-9070-4247-8f1c-3446b75cd0ae&Filename=DSC02299 ros.jpg)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=cb2a9513-ea87-4413-b9fb-5e6d582d0b9b&Filename=DSC02311 ros.jpg)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=3d6fcc98-3cb1-4a7b-869a-cd61135ba592&Filename=DSC02322 ros.jpg)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=fa5978c3-5d56-4e85-aa6c-f81f7148e552&Filename=DSC02390 ros.jpg)

missempty
0

Det är alltså bilder på en och samma ros olika datum, från att knoppen slog ut till idag. Sista bilden är tagen idag alltså.

missempty
0

Hur gör man för att artbestämma en ros? Jag kan ju själv försöka ge mig på det, men jag vet inte hur man gör. Generad Vad behöver jag veta om min ros för att kunna ta reda på vad det är för sort? Vill gärna lära mig så mycket som möjligt om Rosor.

Bjornen
0

Att sortbestämma Rosor görs lämpligen med mycket utförlig litteratur då det är nästan bara möjligt genom jämförelser av bilder. Det finns ett antal tusen att välja på. Buskrosor är något lättare att sortbestämma då de kan indelas i olika kategorier än poyantharosor. Jämför med det handelssortiment som finns.

missempty
0

Men jag vet ju inte ens vilken sorts ros min är. Tillhör den rabattrosor, gammeldagsrosor, buskrosor, klätterrosor osv… jag kan ingenting! Jag hittade rosen förra året på en mycket konstigt ställe, rejält nerklippt - grävde upp den och planterade den i min rabatt istället.

Och nu sitter jag här och undrar vad det blir av den… massa blommor har den i alla fall så den verkar ju trivas, fast jag inte gjort något med den i år. Skrattande

Men tack för tipset om litteratur! Ska kolla efter böcker på biblioteket kanske - eller var hittar jag bra litteratur? Någon speciell bok att rekommendera?

Humlan
0

Jag kan rekomendera Lars-Åke Gustavssons böcker "Rosor för Nordiska Trädgårdar" (i tre delar), dom är toppen!

Vad jag skulle vilja veta om rosen och som du kan använda dig av när du forskar själv, är;

• Blommar den hela sommaren eller bara en tid?
  • Hur hög blir den? Och bred med för den delen?
  • Taggarna? Många, få, stora eller små?
  • Doftar den mycket eller ingenting alls?
  • Verkar den frisk?
  • Bladen? Hur är dom formade? Blanka (ser blanka ut på dina bilder) eller matta, tydliga eller inte tydliga bladnerver?
  • Bildar den nypon?

Din ros är undebar och min första tanke när jag såg knoppen var att den skulle kunna tillhöra polyantha eller floribundna-gruppen men så såg jag bilden på rosen när den blommad eoch min aförsta tanke var då; himlars vad den likanr en gammeldags-ros! Du vet inte alls vad den har för historia? Om förra ägarna haft den länge i sin trädgård eller så?

Rosmysterium är till för att lösas men det är svårt! Det absolut lättaste är att antingen själv hålla utkik efter den på en bra plantskola eller så ta en blomma med blad med sig dit och fråga. Har man inte rosen framför sig är det jättesvårt. Kika även på Allt om Trädgårds hemsida och deras Roslista, där är många Rosor med och mankan söka på färg och sort.

Lycka till!!

missempty
0

Humlan!

Jag vet inte rosens historia alls. Jag hittade den bland buskar som växte utmed en husvägg, i ett hyreshusområde. Det var inget ställe för en ros. Jag erkänner att jag grävde upp den på natten sen och tog den hem till mig… i smyg, men det var nog lika bra för i år har de grävt upp alla de där rabatterna och ersatt alla buskar och växter med andra växter.

KANSKE var det någon som grävt ner rosen där för att den skulle växa till sig, den var SÅ ful förra året! Jag vet inte… men nu är den MIN. Generad

TUSEN TACK för punkterna som jag ska kolla efter, men jag undrar över en sak… hur vet man när en ros har växt färdigt? Med tanke på att andra punkten var "hur hög blir den? och bred med för den delen". Min ros var pytteliten i våras, men nu har den säkert tredubblat sin storlek. Satte upp stöttor åt den idag, för grenarna (kvistarna?) orkar inte bära tyngden av blommorna.

Ja, jag ÄLSKAR min ros!

Margareta
0

En ledtråd är också hur många bladpar den har.

Numer pensionär i Nynäshamn

missempty
0

Vad är bladpar? Förvånad

Christina
0

Bladpar är att du räknar de gröna småbladen som sitter på ett coh samma blad.  Blanka, läderartade blad gör att jag gärna gissar på någon modern rabattros. Kanske en av Poulsens renaissancerosor.

Christina
0

Kika på de här och se om du ser någon likhet

Clair Renaissance en modern buskros som blommar från nu tills frosten kommer

Duchesse de Montebello en gallica med blanka blad. Engångsblommande - dvs blommar i juli och sedan får man vänta tills nästa år.

Så det är alltid en början att se hur länge din ros håller på.

missempty
0

Hej Christina!

Min ros har blommat ett tag nu och det bildas hela tiden nya knoppar, så den kommer att blomma ett bra tag tror jag. Då kan den inte vara den andra du föreslog alltså?

Tycker att Clair Renaissance var oerhört lik min ros! Ska forska vidare i det här och se om jag hittar likheter. Spännande! Skrattande

Christina
0

Nja - det är nog för tidigt att säga om den är engångsblommande eller inte. De engångsblommande kan blomma tre-fyra veckor och under den tiden bildas nya knoppar.

Tycker också det blir spännande att följa dig och se om vi lyckas klura ut vilken ros det är.

Margareta
0

Kan Du sätta in ett kort som visar ett helt blad - så kan vi fastställa hur många bladpar rosen har och hur taggarna ser ut. En del har glest mellan taggarna och andra är liksom luddiga av taggar.

Stämmer den första bilden - så är ju taggarna ganska kraftiga och glest växande. Det kan Du kolla efter på dem du jämför med. Likadant bladens indivduella form, färg blankhet osv.

Du kan också jämföra blomman i olika utvecklingsstadier. En del Rosor byter färg under blomningen och en del är väldigt fyllda först och blir sen helt annorlunda när de är väl utslagna. Man kan nästan tro det är helt olika blommor om man jämför knopp med fullt utslagen - nästan utblommad ros.

När man tittar på dina bilder syns det där med hur blomman förändras ganska tydligt och jag (amatör) tycker det liknar en buskros väldigt mycket. Den är så väldigt fin i blomningen (tät och fylld) och har även bytt färg även om det kan vara korten.

missempty
0

Margareta, det stämmer att rosorna har ändrat färg. Från början var de väldigt rosa men ju längre tiden går desto ljusare blir de, i slutet är de nästan vita.

Nu har de första blommorna blommat klart och jag kan konstatera att den här rosen inte bildar nypon i alla fall. Är det något speciellt jag behöver göra med blommorna som tappat sina blad nu, med "knopparna" som blir kvar? Ska de bort eller ska jag låta dem sitta kvar? Något annat jag behöver göra? Behöver en ros näring?

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad som menas med bladpar… men ska försöka hinna med att ta kort på bladen idag så får ni hjälpa mig. Det stämmer att taggarna är stora, grova och sitter ganska glest… fast jag har ju inget att jämföra med så jag vet inte. Cool

catcat69
0

Rosor älskar näring!!!

missempty
0

Nu har jag varit ute och tagit fler kort. Först kort på lite blad… jag fattar nog inte riktigt hur jag ska ta kort (ni får gärna visa ett exempel!) men här är i alla fall två kort på blad… på två olika ställen på rosen:

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=dafdc16f-ef8d-47e0-8246-8574b89195fd&Filename=DSC02395 blad.jpg)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=a56555b6-2885-4ef7-84d0-800e1e6d1e1d&Filename=DSC02396 blad.jpg)

missempty
0

Sedan tog jag bilder på taggar. Även här två bilder på två olika ställen på rosen.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=fa494400-138e-40bb-a406-a79d7a15d868&Filename=DSC02403 taggar.jpg)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=1db650a5-291b-46e0-8708-159c236c57a7&Filename=DSC02404 taggar.jpg)

missempty
0

Jag tog även en närbild på en blomma.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=45f4f6b9-4708-4ab4-a0b9-000ecdbe48b0&Filename=DSC02398 ros.jpg)

Dessutom ville jag visa hur mkt nya knoppar min ros bildar, hela tiden känns det som! På den här bilden såg jag att vissa av bladen har prickar - vad är det? Ohyra? Ser ni dem, långt ner på bilden?

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=f7dc428c-5b38-4127-ad80-b9a65f24f26c&Filename=DSC02399 knoppar.jpg)

(jag ser nu att prickarna är väldigt små och nästan osynliga på den här bilden. Måste göra en större bild.

missempty
0

Prickarna på vissa av bladen:

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=9431216b-9e0f-4aad-a6c0-bf6d63a3130f&Filename=DSC02399 prickar.jpg)

Christina
1

Det ser ut som en alba - den bedårande Maiden's Blush.

Margareta
0

Vad lustigt Christina, Jag tänkte faktiskt på min Maiden's Blush när jag stod och tittade på den häromdagen. Taggarna stämmer så väl. Jag skall ta kort på den i olika vinklar så kan vi jämföra.

missempty
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och jag som inte tycker att den liknar Maiden's Blush… Generad

Nytagen bild på blomma…

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=53f23e10-ad6a-40ca-9295-6e6974d2258f&Filename=DSC02412 ros.jpg)

"Ska" blomman bli sådär missfärgad i kanterna, eller är det nåt som är fel? Något jag kan göra?

missempty
0

Jag har nu märkt att min ros bildar nya knoppar där jag tar bort gamla knoppar, de nya kommer liksom på sidan om den gamla stjälken. Är det då en återblommande ros eller kan den fortfarande vara en som blommar en gång bara?

Länge, länge blommar den ju i alla fall, eftersom det är nya blommor på väg! Skrattande

Margareta
0

Återblommande. De som blommar bara en gång gör inte så. (inte mina i alla fall)

Det är så man sköter dessa Rosor, så du har kommit på ett bra trick att återfå blommorna.

signemo
0

Jag kan ingenting. Den är bara väldigt lik min "Astrid Lindgren" Lycka till i ditt letande efter vad det är?

Var rädda om varandra