Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 8668 ggr
Christina
2007-03-25 01:46
22

Gravplantering

Tänker gå till min fars grav och funderar på att fräscha upp planteringen. Det är en liten plats på Skogskyrkogården så det ger inte utrymme för många växter. Planterade förra året vita fänrikshjärtan och kärleksört.

Har du någon grav som du sköter om och vad väljer du att plantera?

zeretki
2007-03-25 14:55
0

Får man plantera växter på gravar? Måste det inte vara i kruka ovanpå?

Christina
2007-03-25 15:08
0

Kanske är det olika från plats till plats. Den jag går till ligger på Skogskyrkogården i Stockholm. Ett mycket stort område med små platser. Ca en halv kvadratmeter per gravplats. Man får plantera perenner och låga marktäckande buskar.

zeretki
2007-03-25 15:22
0

Låter underbart!

AnnaO
2007-03-25 22:53
0

#1 Det brukar vara lite olika regler på olika kyrkogårdar och ibland även olika regler på olika delar av en och samma kykogård.

Jag och min pappa hjälps åt att sköta mammas grav. Det är en vanlig grav på en landsbygdskyrkogård. Marken är täckt med singel och den är inramad med en låg buxbomshäck. Vi har planterat marktäckande sedumarter framför gravstenen. De får breda ut sig fritt. Det är lättskött, kräver ingen vattning och ser ganska prydligt ut året om. Sedan pryder vi med blommor i vas vid särskilda tillfällen och med en krans på vintern.

Christina
2007-03-26 00:04
0

#4 Låter mycket snyggt. Antar att ytan är åtminstone någon dryg kvatdratmeter.

AnnaO
2007-03-26 11:26
0

#5 Ja, ytan är nog mellan en och två kvadratmeter. Som på många andra kyrkogårdar så det soligt, torrt och svårt att få vanliga perenner att överleva om man inte vattnar hela tiden.

[clintan82]
2008-07-22 12:24
0

www.gravplantering.se kan du Beställaplanteringsabonnemang, riktning av gravsten, tvätt av gravsten & ljuständning på Stockholms kyrkogårdar & begravningsplatser

Christina
2008-07-22 16:52
0

Tack för bra länk!

cosmonita
2008-08-02 14:06
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har precis fått en grav att sköta för första gången (min pappa avled i maj). Där har jag planterat en blå funkia, två vita fjärilsvioler, två skuggröna och en liten röd ros. Det är tänkt att rosen ska bytas ut efter säsong och ersättas av olika främst ettåriga blommor, ljung och pensé efter årstid.

Men det är svårt att nu sia om hur det kommer att se ut när småplantorna vuxit till sig. Funkian kommer förmodligen få bytas ut till mindre senare, de kan ju bli väldigt stora.

Kanske planterar jag några lökar där i höst, pärlhyacint och vintergäck har jag tänkt mig.

Rabatten är väldigt liten så jag antar att det är gallring som gäller nästa år.

cosmonita
2008-08-02 14:06
0