pepino
För några veckor sedan åt jag för första gången pepino…smakade sådär…men galen som jag blivit i alla kärnor så var jag ju bara tvuuungen att ta även dessa…och nu har dt kommit upp en liten liten bebis…=) ska bli kul att se om den klarar sig…några smarta tips???
Den ska nog vara lättodlad, potatisväxter brukar inte vara så kinkiga. Jag har lyckats få upp trädtomater och de står ute nu i värmen och trivs bra.
Jag fick visserligen sticklingar förra året till min pepino, men sen har jag inte gjort nåt särskilt med den. Den fick vatten och gödning som alla andra växter förra sommare och den gav 2 frukter.
Den övervintrade i förrådet i ca 10 grader och nu bär den ca 5-7 frukter, varav 2 har fått lila strimmor och snart mognar. Så man kan säga att den är lättodlad! 

De kan lätt angripas av spinn och även bladlöss om de får för ojämn vattning. Övervintringen kan ibland vara ett problem. De bör stå ljust och gärna lite svalare men klarar också normal rumstemperatur. Vattnas under vintern lagom och efter behov. Tänk på tillvänjningen från utomhusvistelse till inomhus med varm nattemperatur.