Varför slår inte rosen ut?
Jag har i min trädgård en ros som jag tror är en Mme Plantier. När våren kom och jag började undersöka vår trädgård hittade jag en liten pinne intryckt bland stenar och nästan på roten stod en lapp med namnet Mme Plantier. Jag tog bort stenarna kring rosen och såg till att den fick jord att växa i. Och växt har den gjort, den är inte bara en liten pinne längre. Den har också ganska många knoppar, men av någon orsak orkar inte knopparna slå ut. De blir bruna utanpå och växer visserligen, men slår aldrig ut. Vad kan det bero på?

Det är en liten jäkel som heter rosenskottstekel som krypit in i knoppen och äter den inifrån. Klipp bort och bränn de angripna delarna. Och hoppas på nästa år.
Dumma stekel!

Många buskrosor med mycket dubbla blommor är mer eller mindre känsliga. Frankfurterrosen är mycket känslig som jag brukar kalla världens fulaste ros.
Hm - funderar på om det inte kan vara så som du skriver Bjornen. Jag plockade nämligen av en sådan där knopp och den var hur fin som helst inuti. Inte äten eller så alls.
Det har visserligen inte regnat så mycket, men den rosen har fått en del vatten på sig eftersom vi sått ny gräsmatta precis vid sidan av och den har vi varit tvungen att vattna.

Min Mme Plantier har inte tagit skada i alla fall, den har börjat slå ut nu - igår var det 2 blommor, idag säkert 10-15.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#7 - Vilket fusk! Och jag som räddat min ros och allt!
Det var nog vattnet. Nu har även jag sett blommor ;). Har också sett att man kan hjälpa knoppen slå ut när den blivit så där brun. Om man öppnar de yttersta bladen så orkar resten slå ut.

Åhhhhhhh vilken vacker ros!!!!
Jag har köpt New dawn, de har små små knoppar och jag vet inte om de kommer orka ut i år alls, tveksamt….. det har redan varit ohyra i dem i form av bladlöss, och jag har inte ens hunnit få ner dem i backen, de står i sina odlingskrukor ff. Men jag vattnar dem och urhhhhhh……tänk om jag har orsakat vattnet på knopparna, är det så med new dawn också??? Jag har ju dessutom sprutat dem med såpvatten pga ohyran ….
ja vi får väl se var det tar vägen……
Men som sagt ,Vilken vacker ros.
/Lillhumlan