Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: ohyraskadedjursjukdomar
Läst 12188 ggr
kajsa-mini
61

Avgnagda blad på krusbärsbuskar?

Våra blad på krusbärsbuskarna är avgnagda. Är det normalt? Det har aldrig hänt förr! Vad kan det i så fall vara för djur som ätit?

altavista
6

det har hänt samma sak med min krusbär, dock jag kan inte kalla den för buske, den är bara en liten buksplanta.
Men bladen har vuxit ut igen.
jag såg ett hårigt grönt monster typ någon larv på den en gång, monstret är därmed starkt misstänkt

elenor
10

Vi har också drabbats av detta i år.

Det syns inget djur under dagen, så jag antar att det är något nattaktivt kryp. Man skulle kunna gissa på sniglar, men i så fall varför har det inte hänt förr??? Vi har inte sett till någon mördarsnigel, så jag tror inte att vi har dem här än.

Skulle vara intressant att få veta vad som äter krusbärsblad i år!

Hekla
0

Mina små planterade svarta vinbär har drabbats av något oxå. Hål i bladen och så gulnar bladen  och till sist dör hela kvisten. Sniglarna borde föredra grönsakerna i landet bredvid, så jag tror det är något annat? Men har inte sett något dagtid…

altavista
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min krubärsbuskes blad har varit nästan helt avgnagda men de kom tbx. Bara lite nakna kvistar kvar längst ner.

Visserligen den är ännu ingen buske bara en kvist.

på svarta vinbären äre bladen buckliga och lite svagt brunaktiga under.

har tagit kort både på det ena och andra, svartvinbär kommer i nästa inlägg

det syns inte särskilt mycket, men krusbären såg ut som vid dem vita kryssen

altavista
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här kommer svart vinbärsblad

jag ser inga djur, det ser ut snarare som "rost"

Bjornen
4

Krusbärsstekelns larver äter snabbt upp bladen på krusbären.

elenor
0

Tack för den förklaringen, Björn!
Det stämmer säkert bra, då för jag går i min trädgård varje dag och hade inte hunnit se detta, förrän stora delar av bladverket var uppätet, så det måste ha gått snabbt. Var gömmer sig marodörerna under dagen då? 
Det underligaste är att vissa sorters krusbär har inga angrepp, medan andra är så angripna. Mina olika sorter sitter så nära att grenarna går ihop, så det syns väl att vissa sorter har mera motstånd. Bland annat de röda är inte rörda alls.

Bjornen
1

Krusbärsstekelns larver håller sig på undersidan av bladnerverna.