Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 9072 ggr
Lillhumlan
13

Svampar i gräsmattan.

Hej.

Har hittat svampar i gräsmattan, är de giftiga? relativt små bruna rackare, med ganska tunn fot. Hur blir man av med dem?

/Lillhumlan

Bjornen
1

Svampar i gräsmattan innebär nästan alltid att det finns trädrester där från något dött träd. Enda sättet att minska deras nedbrytning är vattning och åter vattning och perforering ab myceliet. Svampar som bildar häxringar kan vara goda matsvampar eller mycket giftiga. I värsta fall finns både goda och giftiga i samma häxring.

moondancer
0

varför vill du bli av med dom? Själv (som den biolog-studerande man är) tycker jag svampar är trevliga

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Lillhumlan
0

#1 Ok tack Björnen, ska genast slänga på vattenspridaren. Iom att vi precis anlagt trädgården så finns det inte spår av träd här med däremot i jorden som vi kört hit kan det ha funnits träd. Jorden kommer från kommunen.

# 2 Jag har småbarn… ;)

Sukram
0

Visst finns det massa otäcka giftiga svampar men man behöver inte vara rädd för allt. Ta inte illa upp men så sent som härom dagen citerades en läkare på giftcentralen i tidningen och hon sa att väldigt få barn faktiskt dör av vilda växter. De giftigaste svamparna vi har växer oftast i skogen medan häxringar i gräsmattan sällan är något större problem för gräsklipparen tar väl ändå bort dom?

Lillhumlan
3

#4 Hej. Ja vist tar gräsklipparen bort det värsta. Min fråga var ju mest hur man fick bort dem, det är otrevligt att gå på svampar + att jag inte alls visste om de var giftiga eller ej, för OM de hade varit det så hade jag försökt ta livet av de små svamparna fortare än kvickt. Jag är inte rädd för allt…… verkligen inte men när man inte har svampkoll så har man inte… Ha en finfin dag!

/Lillhumlan