Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 3398 ggr
ANNIA
0

Ohyra eller ej??

Har nåt på ett par av mina nyponrosor och vet inte om det är ohyra eller om det kommer bli nåt vanligt flygfä. Har tyvärr ingen bild utan ska försöka beskriva hur det ser ut (vilket jag är urkass på). Inga djur än utan ägg eller puppor.

Enklaste är väl att likna det vid halva smultron. För det är ungefär den storleken och dom är lite ljusrosa i färgen. Och det är taggigt. Och det antar jag är för att inte fåglar ska äta dom. Men såg nyss på en annan nyponros några som är större. Ungefär storleken av en halv jordgubbe och ljusgröna, men även dom taggiga. Så det verkar som dom går från små ljusrosa till större ljusgröna. 

Så nån som har nåt förslag på vad det kan vara. För är det ohyra så vill jag plocka bort det, men är det nåt vanligt flygfä så får det vara kvar.

Bjornen
0

Det är helt klart ett galler, som är en insekt som lagt ägg i delar av växten och med hjälp av kemikalier/bitande  har insekten påverkat växten att ge avvikande utväxter som skyddar insektslarven. Den vanligaste gallern på Rosor är sömntorn från gallstekeln sömntornsstekel. Den fins ofta på bladnervens mittnerv men också på andra delar av rosen. Den har ett långhårigt utseende. En annan är taggäpple från gallstekeln Diploledis mayri, som har ett taggigt utseende. En annan galler på Rosor är rosärta.

Åsa S
0

Kan det vara början till gallbildningarna från sömntornsstekel kanske?

http://images.google.se/images?hl=sv&resnum=0&q=Diplolepis%20rosae&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Det är en stekel som gör dessa gallbildningar, inuti gallerna finns larverna. Detta förekommer främst på vildarter av Rosor och det är olika mycket år från år. De orsakar ingen större skada på själva växten så man kan låta dem sitta kvar de är ju ganska vackra.

ANNIA
0

Tack för era svar.

Sömntorn är det nog inte för deras var så ludna och långhåriga. Däremot kanske från Diploledis mayri för där hitta jag en bild som är näst intill identisk med det jag har. Skiljer lite. När mina är så där ljusrosa är dom mindre än den på bilden, i större storlek så är dom bara ljusgröna och då lite mer avlånga.