Torka örter !

Det här läste jag av en insändare på blomsterlandet.se
"Att torka basilika är inte så lyckat då den förlorar helt sin arom. Går utmärkt att frysa. Går även bra att färvara bladen i olja., färska."
Jag brukar göra just så och även passa på att göra mycket pesto i basilikatider.

Jag brukar alltid nypa av de översta parbladen och slänga in i en påse i frysen. När de sedan är frusna är det bara att smula sönder bladen lätt.
/S

Jag såg på Fab 5 häromdagen, de tipsade om att torka alla örter i papperspåsar i ca två veckor och sedan lägga dem i glasburkar, redo att användas. Det lät så enkelt, så jag skulle kunna tänka mig att prova, om jag bara hade några kryddplantor…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Kom ihåg att plocka örterna på eftermiddagen efter en solig dag då de är mest aromrika.
Jag brukar frysa mina och ta fram vi behov. I går när jag plockade så provade jag att hänga dem på tork.
Är det någon som gjort så?
Vh LenaB
#5 Har hängt pepparmynta- och citronmeliss-knippen på tork. Funkade! Hade det till te.
Använder färska i 1:a hand förståss. 
Håller med, färskt är bäst! Jag har så vansinnigt mycket i år så jag tänkte att jag provar att hänga. Jag har Salvia, kryddsalvia, vanlig och citrontimjan, lite citronmeliss och mynta. Härliga växter! Det var en bra ide' att göra te! Tack för tipset!