Gurka
Odlar Västeråsgurka första gången i mitt liv. När vet man att dom är färdiga för skörd?
När de är så stora du vill ha dem!

Läste runt lite på nätet om odling av gurkor. Vi har gjort det mästa fel! Använt fårgödsel, växer tillsammans med tomater. Vattnat med kallt kranvatten på kvällen direkt på plantan. Inte toppat plantan. Tog av den första gurkan i går och den var toppen! Så tydligen tål gurkor det mästa.

Västeråsgurkan är mycket tåligare än slanggurka. Undvik att vattna på kvällen och det gäller alla växter eftersom som bladen ligger i blöt hela natten och risken ökar för olika svampangrepp. Särskilt viktigt i växthus. Västerås gurkorna bör skördas innan de får en gulaktig nyans då fröna börjar mogna och frukterna börjar bli beska. Gör inte så mycket om de läggs in i ättika men om man äter dem färska är de inte så goda.

varför får dom inte stå med tomater?
Plantorna kan stå tillsammans med tomater, men man ska hålla frukterna åtskilda när man skördat.

#5 okej blev lite fundersam där. trodde dom växte dåligare eller nått.

Vissa växter mår inte så bra att växa tillsammans genom olika kemiska substanser och därutöver kan de olika behov när det gäller växtbetingelser. När det gäller tomater och gurka så är bägge förhållandena aktuella. Men man behöver ju inte sätta varannan gurka och varannan tomat.

min gurka står med en mássa tomatväxter och den växer som tusan
det är sommina då dom växer jätte mycke jag har en tomat planta somär stort som ett träd nästan

#9 ja mina med. dom gåt ända upp till taket i växthuset snart

Kan någon tala om för mig.
Varför gulnar gurk ämnet när det är cirka 5 centimeter?
Har den i växthus. Vattnar en gång om dagen eller rätta sagt på kvällen vid 16.-tiden.
Tacksam för svar.
Yvonné
Om du har den i växthus, är det bäst att inte vattna efter ca 14:00. Det ska inte avara bra med tanke på mögel o dyl.
Gurkämnena gulnar av olika orsaker, bl a kan det bero på växthusspinnkvalster. Det ser man på att bladen blir gulaktiga. Ibland kan plantan, efter att ha gett mycket gurkor, behöva vila och då kan gurkämnena gulna. Då är det bara att vänta, så kommer plantan igen efter en viloperiod. Det finns säkert fler orsaker till att gurkorna gulnar…
Om jag fattat det hela rätt är squash en gurkart. Ni verkar veta mycket om gurka här, så jag frågar här också om det är någon som vet om man kan använda blasten på squash? Har hur att man ev. kan stuva den eller använda till dolmar.
Är bladen ätbara?