Lämnar gräsklippet kvar
Jag samlar inte upp gräsklippet, klipper med åkklippare med mulcher-aggregat. Gödslar bara delar av trädgården lite grand tidigt på våren. Och gräset växer så man blir tokig. Nu klipper jag var 3-4 dag. Det verkar som det växer ännu bättre sen jag skaffade den nya klipparen med det aggregatet som slår sönder gräset mer. Kan någon svara på hur mycket näring (motsvarande konstgödning) detta gräsklipp som lämnas kvar motsvarar ? Nån som har samma erfarenhet ? och hur gör ni ?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Det är klart att gräsklippet gödslar gräset och i första hand sätter det fart på olika mikroorganismer som ger en bra gödseleffekt. Om gräsmattan innehåller mycket vitklöver eller andra ärtväxter blir gödseleffekten ännu större.

Gräs innehåller mycket kväve, men hur mycket det är i förhållande till konstgödning vet jag inte.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Samla upp gräsklippet och gödsla i rabatterna istället! 
#3 Mycke samling blir det……….

Jag tar reda på allt gräsklipp och har i trädgårdslandet och det växer som tusan och dessutom kvävs ogräset mellan plantorna!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Har ca. 4000 m2 gräsmatta så det blir mycket att samla upp i så fall. Slipper ju att gödsla och har inte nån mossa. Så det är väl bara att "gilla läget" och klippa. Gräsklipp i trädgårdslandet gör nytta.