Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 1422 ggr
catcat69
0

Mina gullungar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är kul att ha växter som heter som sig själv,sina barn eller andra personer som betyder något för en. Nu blommar  klematisen och rosen Cornelia, ja jag fuskade lite….klematisen heter Maria Cornelia.

catcat69
0

Men jag har inga växter till Kajsa,Linus,Marcus och Oliver så nu behöver jag eran hjälp. Vet ni någon blomma,frukt eller dylikt med dessa namn?

Åsa S
0

Enligt SKUD finns det en pelargon som heter Linus (syn. Sil Linus)

Det finns en Salvia nemorosa som heter Marcus (syn. 'Haeumanarc') + en fuchsia som heter 'Marcus Graham'

Det finns en daglilja som heter Oliver Monette

Kajsa är svårare enligt SKUD hittar jag bara sånt som typ vårkorn som heter Kajsa och årtalet är 70-tal så det är inte säkert att bönderna odlar den sorten nu och så kul är det väl inte att ha säd i trädgården. Man kan ju kanske göra som i tecknade serier Kajsa Anka heter ju Daisy på engelska och ser man då Daisy som en engelsk översättning av Kajsa så kan man ju hitta massor det är ganska många växter som har Daisy i namnet.

Åsa S
0

Enligt listorna på svenska pelargonsällskapet så finns det en pelargon som heter Kaisa

Det finns även en Fuchsia som heter Marcus Hanton enligt fuchsiasällskapets hemsida.

Enligt help me find roses finns det en brittisk ros som heter Oliver Twist (+ det finns en del amerikanska med oliver i namnet men jag tror det kan vara svårt att få tag på amerikanska rosor  Europa.

poja
0

Min dotter Filippa fick ett Filippaäppleträd  planterat då hon föddes.

catcat69
0

Va bra och stort tack Åsa S. Nu vet jag lite mer var jag kan leta.Glad Och jag gillar salvia,fuchsia,dagliljor och så får jag väl göra ett försök med pelargonerna(lyckas aldrig med övervintringen) om jag nu lyckas hitta få tag i växterna.

Hm,Åsa S jobbar du inte i en plantskola eller dylikt och i Sthlm´s området? Har ni nån av de här i sådana fall?