Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 2273 ggr
Cristine
0

Har grävt upp dessa ...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

blommor ur rabatterna.Dom sprider sej på hela gården och är väldigt svåra att få bort..nu har jag vänt på jorden noga men vet inte om jag lyckats med att få bort alla rötter. Kan jag hälla ättikssprit i rabatten och låta den stå en vecka och sedan plantera?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Cristine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste jag gräva upp dom som växer runt om också så dom inte växer in i rabatten

Bjornen
0

Jag tycker det ser ut som toppklocka som är måttlig att sprida sig och bör gå rätt enkelt att ta bort. Bilderna är inte heltydliga och det kab också vara knölklocka som är ett mycket besvärligt ogräs. I normal jord går rötterna ner till omkring 70 cm djup. De översta decimetrarna är det bara sytrådar och därefter kommer moroten.

Ättika är bara direktverkande och dödar de gröna delarna som får ättikan på sig, men annars dör de inte. Att hälla ättika i rabatten gör ingen nämnvärd verkan för att döda rötter på växter. Däremot kan många mikroorganismer dödas och många av jordens nyttiga organismer försvinner.

Cristine
0

Tack Bjornen…det verkar vara knölklocka då för rötterna går djupt och är nästan omöjliga att få bort..det har tagit mej två dagar att rensa den lilla rabatten.

Bjornen
0

Jag tror det är toppklocka eftersom blommorna är upprätt växande och bladstjälkens ludenhet samt också bladens utseende. Då behöver det inte grävas ner till 80 cm djup. Möjligen är det varianten Campanula glomerata ssp. acaulis eftersom det verkar bli blommor också nedanför toppen.

Christina
1

Håller med om att det är toppklocka. Även hos mig får den några blommor längs stjälken under huvudblomman i toppen. Har den själv i stora mängder och har också svårt få bort dem från rabatterna. Vill inte utrota dem utan vill ha dem samlade i stora blåa hörn här och där.

Den är ju rätt söt. Och trevlig som snittblomma.

Cristine
0

Jag tycker också att det är en vacker blomma.. samlad i en rabatt.Jag hade dem i min förra trädgård  men då avskärmade jag rötterna med plastskivor på båda sidor. Jag kände inte igen dem eftersom i den andra trädgården var dom rätt så höga men jag hade fetare jord där. Här kryper dom.