Öppen trädgård 2008
Den 18-20 juli håller jag öppen trädgård i min visningsträdgård mellan 10-18. Alla är välkomna. Övriga tider efter överenskommelse. Ni som är mycket intresserade kan andra tider vara lämpligt, då det kan komma mycket folk. Telefon Björn Engström 0246-23165 och epost bjorn.en@telia.com
Efter kommer en urklippt folder men bilderna kan inte visas.
VÄLKOMMEN
till
BJÖRN ENGSTRÖMS
HANDELSTRÄDGÅRD
och VISNINGSTRÄDGÅRD
Visningsträdgården omfattar mer än 3.000 olika växter. Växterna är samlade under mer än 40 års tid. Det är en blandning av vilda och odlade växter från jordens alla hörn. Mer eller mindre ovanliga ogräs samsas med mer eller mindre vanliga odlade växter. Många varianter, ovanliga bladformer och blomfärger av relativt vanliga växter finns planterade.
Många örter, kryddor och andra användbara växter finns också planterade. De flesta växter har en egen historia och många växter har sin egen kulturhistoria. En hel del växter är giftiga och man bör se efter barn så att de inte äter av någon giftig växt. Många växter är så små att de är mycket svåra att upptäcka på egen hand. Bl.a. finns världens minsta träd planterad, men björnmossan vill gärna växa över träden.
De sista två åren har många olika buskrosor planterats och det finns nu mellan 150 och 200 olika sorter planterade i trädgården.
Många rabatter är dåligt rensade, en del av tidsbrist men i en del fall för att det ska bli gynnsamt för andra växter. Bl.a. kan vissa växter inte klara sig själv, utan behöver hjälp från andra växter för att kunna överleva.
Växterna är planterade i olika miljöer för att det ska bli så gynnsamma förutsättningar för de flesta växter. De flesta rabatter och växtplatser är väl övertänkt och beräknade för att ge maximal trivsel och goda förutsättningar för växterna.
Liksom alla trädgårdar sker varje år förändringar och växter och rabatter flyttas. Trädgården utökas ständigt och det finns många växter som ännu inte är planterade.
Under årens lopp har jag provat ett stort antal växter med blandat resultat. Många har misslyckats och försvunnit redan första vintern. Men en del helt omöjliga växter har överlevt flera år. Några trivs allt för bra och har blivit ogräsartade.
En ovanlig gammaldags gullviva med färgat foder.
En viktig del av trädgården är de gammaldags växterna som omfattar omkring 500 olika sorter. De flesta är planterade på särskilda områden. Där finns en samling av gamla växter som har odlats i området under lång tid. De är samlade från gamla gårdar genom sticklingar.
Målsättning är att de bör ha odlats från
åtminstone början av 1900-talet. Alla gammaldags växter har inte haft plats på området, så därför finns även sådana växter på andra platser i trädgården.
Jag arbetar med att sammanställa min forskning om gamla kulturväxter och prydnadsväxter, som kommer att publiceras i en större skrift om några år. En första tidiga utkast omfattar nu drygt 300 sidor text och behandlar drygt 1000 arter. Jag är alltid intresserad av gamla växtsorter och jag vill gärna veta mera om deras odling, historia och användning.
En gammaldags plantskulle (drivbänk) är anlagd och bredvid denna ska gamla krusbärssorter planteras.
Målsättningen är att alla växter som finns till försäljning ska finnas planterad i visningsträdgården. Där ska man kunna se hur växten ser ut när den har blivit lite äldre. Samtidigt ska växterna vara provade och undersökta hur härdiga de är för området.
Tanken är också att man ska kunna komma med okända växter och finna dem i visningsträdgården och få reda på vilken växt det är.
Jag har själv ingen vanlig trädgårdsutbildning utan mitt trädgårdskunnande bygger på egna erfarenheter, erfarenhetsutbyte med andra odlare och särskilt med äldre odlare och genom både äldre och nyare litteratur. Jag började med drivbänkar vid 5 års ålder och sedan har jag fortsatt mitt odlande under årens lopp. Genom ålderdomliga, välprövade odlingstekniker och metoder blandat med moderna kunskaper kan växterna få bästa möjliga förutsättningar. Jag använder ibland lite udda metoder och annorlunda odlingsteknik.
All odling sker på ett naturligt sätt utan användning av gifter. Genom att ge växterna lämpliga förutsättningar efter deras naturliga växtplatser, undviks många sjukdomar och skadedjur.
Idag odlar jag huvudsakligen bara perenner och en del småplantor. Övriga växter köper jag in från duktiga odlare. Grönsaker odlas numera nästan bara för husbehov.
De flesta perenner odlas genom sticklingar och delade moderplantor. Många sorter hinner jag inte kruka in utan dessa kan krukas in direkt när efterfrågan finns. Om mina växter i visningsträdgården är tillräckligt stora att de tål delning finns det möjlighet att få plantor direkt från moderplantorna.
Nya växter och ovanligare former är jag alltid intresserad av och möjlighet finns alltid att byta växter med mig.
Mina specialiteter är
HÄRDIGA VÄXTER, OVANLIGA PERENNER och GAMMALDAGS VÄXTER.
Jag säljer naturligtvis även andra växter, fröer, lökar och trädgårdstillbehör.
Nästan allt kan skaffas mot beställningar.
Guidningar i visningsträdgården kan göras i mån av tid och möjlighet. Grupper kan alltid boka tid för visningar.
Möjlighet finns alltid att gå i visningsträdgården på egen hand, men utbytet blir avsevärt mycket större efter en guidning.
Några dagar under sommaren är det öppen trädgård och då görs guidningar hela dagar.
Rådgivning och förslag på utformning av trädgårdar görs i mån av tid och möjlighet.
Under vintertid görs beskärningar av träd och buskar.
Artbestämningar av olika okända växter utförs och jag har ett stort kunnande för artbestämning.
I samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan ordnas kurser, studiecirklar eller föredrag om olika trädgårdsämnen. Bildspel med olika teman kan göras efter önskemål.
I tidningen Dalabygden och skriver jag trädgårdsartiklar.
Förutom mitt trädgårdsintresse är jag också intresserad av släktforskning, hembygdsforskning, finnbygdsforskning och andra kulturhistoriska områden.
I samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan är jag även erfaren cirkelledare i trädgårdsodling, botaniska ämnen, släktforskning, läsning av gamla handstilar, hembygdsforskning och andra kulturhistoriska ämnen.
Även enstaka föreläsningar utförs i samma ämnen. Jag leder också botaniska och kulturhistoriska vandringar på olika ställen i området. Jag skräddarsyr gärna föreläsningar för just din förening och den kan ges en lokal prägel på föreläsningen. Mitt kunnande är djupt och jag kan föreläsa om lite udda inriktningar och riktigt djupa ämnen. Stort bildmaterial finns.
Kontakta gärna mig.
Björn Engström
Klockarnäs Enviken
tel. 0246-23165
epost. bjorn.en@telia.com
Jag håller till 3 km från korsvägen i Enviken (Rönndalen) efter riksväg 50 (tidigare 294).
Åk mot Linghed/Svärdsjö vid korsvägen i Enviken. Strax före Envikens nya kyrka finns skylten Klockarnäs 2. Åk efter den vägen rakt fram drygt 2 km och Du är framme hos mig.
Precis i vägskälet är det en busshållplats.
Pimpinellros som är typiskt för Enviken.
Med säkerhet odlade sedan 1893, men troligen även tidigare.
Klockarnäs maj 2008.

Gosh! Hur stort har du?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Trädgården omfattar är ett drygt tunnland.

Som är i kvadratmeter…..Jag har lärt mig det där en gång, men det fastnar inte. Selektivt minne.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ett tunnland är drygt ½ hektar och innebär nästan 6000 kvadratmeter Min trädgård omfattar nog omkring 7000 kvadratmeter lite olika hur man beräknar ytan.
Jag häpnar… Inte bara över din trädgård utan över all kunskap du verkar besitta.
/Maria

En påminnelse.

Jag besökte Bjornen förra sommaren och det var en upplevelse att se alla olika växter. Många som jag inte sett någon annanstans.
Jag har också Öppen Trädgård. Mycket för att det är inte roligt att odla vackra blommor om ingen kommer och tittar. Den närmaste vänkretsen och familjen är inte så där över sig intresserad.
Och så får jag bra tips av dem som kommer och tittar…..